Carmepru Totalment d’acord que han de cobrar tots els compositors per fer una sardana, i hauria-ho de posau-se d’acord en cobrar tots el mateix, així poder s’evitaria encarregar sardanes a compositors de segones, (no se si m’explico) Aquells que composen amb piano, als que ho fan de xiulet, als que fan sardanes com a xurros.

Penso que no es tracta de cobrar tots/es el mateix per dos motius:

1. Jo no tinc cap estudi de composició i tampoc vaig a classes particulars per millorar. No perquè pensi que no em cal. I tant que haig de millorar però no tinc temps per fer-ho i perquè tinc clar que jo no sóc compositor i que no és la meva professió). Personalment, considero que per fer una sardana no puc cobrar la mateixa quantitat que una persona que ha dedicat anys i diners a formar-se com han fet (i estan fent) moltes de les persones que estan participant d’aquest debat. Crec que no puc cobrar el mateix que una persona que hagi guanyat premis i concursos de composició i que en resum tingui una carrera compositiva molt més “exitosa” que la meva.
  2. Encara no he trobat cap botiga on totes les marques que fan un mateix producte s’hagin posat d’acord per vendre els seus productes pel mateix preu. Perquè cada marca, i aquest cas cada compositor/a, té la seva pròpia qualitat i aquesta es veu (o s’ hauria de veure) traduida en una valoració econòmica.

LluisAlcala No creieu que hauríem de procurar que des de “SomSardana” (Ex-Confederació Sardanista) que és la que ha promogut entitats com la Federació de Cobles o l’Associació de Compositors de Música per a Cobla, vetlléssin per proposar o enfortir els compositors de música per a cobla dels quals n’estem debatint en aquest forum?

Completament d’acord amb tu @LluisAlcala és força incongruent tot plegat!

XaviPinyol entenc la teva explicació.

Doncs a les hores no cal parlar més dels compositors o autors, al fi i al cap, tots fan el que saben fer, tant amb ajuda, com si no.

Així al tema és que no s’han de desenmascarar?

Sinó que ells per voluntat própia ho haurien de dir, i a la signatura d’autor, possar: amb la col.laboració de fulanito.

És això? Per que sinó, és que no entenc res.

XaviPinyol Penso que no es tracta de cobrar tots/es el mateix per dos motius:

Jo no tinc cap estudi de composició i tampoc vaig a classes particulars per millorar. No perquè pensi que no em cal. I tant que haig de millorar però no tinc temps per fer-ho i perquè tinc clar que jo no sóc compositor i que no és la meva professió). Personalment, considero que per fer una sardana no puc cobrar la mateixa quantitat que una persona que ha dedicat anys i diners a formar-se com han fet (i estan fent) moltes de les persones que estan participant d’aquest debat. Crec que no puc cobrar el mateix que una persona que hagi guanyat premis i concursos de composició i que en resum tingui una carrera compositiva molt més “exitosa” que la meva.
      Encara no he trobat cap botiga on totes les marques que fan un mateix producte s’hagin posat d’acord per vendre els seus productes pel mateix preu. Perquè cada marca, i aquest cas cada compositor/a, té la seva pròpia qualitat i aquesta es veu (o s’ hauria de veure) traduida en una valoració econòmica.

Gràcies pels teus apunts Xavi, sempre un plaer conversar amb tu!

Totalment d’acord amb el que comentes, jo el que reclamo es que es cobri cada sardana que es fa, perquè a part d’hores de feina, és un tema creatiu i s’ha de pagar aquesta “inspiració”. Em sembla molt coherent el que comentes, que cadascú posi el preu que consideri, així com hi ha diferents feines amb diferents sous, crec que és lògic que hi hagi compositors que facin pagar uns diners i uns altres doncs més o menys, en funció del que cadascú consideri.

En el meu cas, jo he anat pujant la meva tarifa al llarg dels anys, a mida que he anat sent més “reconegut” i que tenia més encàrrecs, i també he preguntat a companys què cobren ells per saber més o menys on puc posicionar-me. A dia d’avui crec que encara no hauria de demanar el mateix que alguns que considero millors i/o amb més experiència i reconeixement que jo, però si que sé que demano més que altres compositors, lligat al que comentes de la formació/premis.

Salut!

Carmepru

Quina és la solució? Doncs penso que és la que ens explica en @DaniGasulla quan ens diu …

(…) En el món del clàssic podem trobar els QUADRES D’UNA EXPOSICIÓ de Mussorgsky que va instrumentar per a orquestra Ravel, o el grandiós EL PESSEBRE de Pau Casals, instrumentat pel seu germà Enric (i ara una darrera instrumentació per en Ros Marbà). I hi ha cap problema? Doncs no. Perquè no se’n van amagar. Els coneixedors de la música clàssica saben aquestes coses. Però el problema no és qui ho fa, sinó “fer passar bou per bèstia grossa” com passa a la sardana. I precisament això era un punt de les bases de La Sardana de l’Any de fa un temps, que era obligatori posar el nom de l’instrumentador en cas que no sigui el mateix que qui fa la melodia.

Comparteixo la seva idea, i en especial les que fan referència al món de la sardana, que és el tema d’aquest debat.

Sí, penso que la solució que cadascú sigui sincer/a i digui la veritat i no amargar-se! No tothom ho farà, està clar, però sí que seria interessant que, entre tots i totes, aconseguíssim establir un costum de fer-ho (tot i que anava a escriure establir una norma que exigeixi fer-ho però he pensat que quedaria massa “heavy”). En aquest sentit, i seguint la denúncia d’en @LluisAlcala, és imprescindible que aquells que han promogut la creació d’una associació de compositors i compositores amb l’objectiu de defensar els interessos específics d’aquest col·lectiu mostrin aquesta sensibilitat vers al col·lectiu també a l’hora de dissenyar els programes de les entitats que formen part i tenint en compte els aspectes comentats en aquest debat. Estic convençut, o almenys m’agradaria pensar-ho, que el debat que ha obert en Lluís vers aquest tema serveixi per reparar aquestes dinàmiques i anar tots /es en una mateixa direcció.

A veure com evoluciona tot plegat!

LluisAlcala

LluisAlcala En quan al tema de cobrar o no per fer una sardana, penso que evidentment que s’ha de cobrar per composar una sardana, és una feina com qualsevol altra i son moltes hores de dedicació. Hem de normalitzar com amb qualsevol altra feina, fer una sardana té un valor i així s’ha de entendre sense que ningú es sorprengui.

Hola.

Totalment d’acord. La composició d’una obra, en aquest cas una sardana, porta invertir moltes hores. A part de la despessa de material ofimátic, i en alguns casos, la inversió feta per aprendre a composar.

Aquesta valoració, l’ha de tenir tant el compositor com el que encarrega la sardana. Que en casos de que el compositor decideixi no cobrar-la, crec que el que la demana, ha de posar aquesta valors i “obligar” al compositor a rebre al menys una compensació per la feina feta.

Moltes Gracies i salut.

XaviPinyol poder alguns si ho farant, però els que porten molts anys posant-se la medalla, no crec que ho diguin, més que res per les critiques que rebrien, aquelles entitats, i sardanistes, que amb el pas dels anys, els hi han encarregat sardanes. És com si ara fossin a un pedestal, i al exposar-se, caiesin del pedestal.

I ells mateixos per l’ego, i per el que dirà la gent, quan els preguntes directament, instintinment negan l’evidència.

Hi ha expressions d’aquest debat que no m’agraden. Impliquen que tenim compositors que deliberadament simulen ser l’autor total de la sardana i que amaguen que algú els ho ha instrumentat. Segur que n’hi haurà, però sembla que estem etiquetant en massa. Jo us demano moderar els comentaris o bé posar nom i cognom dels casos que sapigueu del cert. I ara sóc jo qui està anomenant comentaris sense posar el nom. Doncs per exemple @Carmepru no m’agrada això de “posar la medalla” o bé això de “caure del pedestal”. Tens constància de casos concrets?

Xavi_Terrassa si, però no vull donar noms per no ferir la sensibilitat de ningú

XaviPinyol Sí, penso que la solució que cadascú sigui sincer/a i digui la veritat i no amargar-se! No tothom ho farà, està clar, però sí que seria interessant que, entre tots i totes, aconseguíssim establir un costum de fer-ho (tot i que anava a escriure establir una norma que exigeixi fer-ho però he pensat que quedaria massa “heavy”). En aquest sentit, i seguint la denúncia d’en @LluisAlcala, és imprescindible que aquells que han promogut la creació d’una associació de compositors i compositores amb l’objectiu de defensar els interessos específics d’aquest col·lectiu mostrin aquesta sensibilitat vers al col·lectiu també a l’hora de dissenyar els programes de les entitats que formen part i tenint en compte els aspectes comentats en aquest debat. Estic convençut, o almenys m’agradaria pensar-ho, que el debat que ha obert en Lluís vers aquest tema serveixi per reparar aquestes dinàmiques i anar tots /es en una mateixa direcció.

Bon dia!

Gràcies @XaviPinyol pel teu comentari, tant de bo sigui així!

Per cert, que en podeu dir de l’estrena @SomSardana d’ahir? Hi eren els 2 compositors de l’obra? 😉

En quan al comentari de @Xavi_Terrassa sobre si alguns autors “amaguen” el fet que algú altra ho instrumenti, així és, i en tenim proves, perquè els mateixos instrumentadors ens ho diuen. És un món força petit i entre músics s’acaba sabent (gairebé) tot 😛

Salut i endavant!

Hi ha una perspectiva que en parlem: interessa als instrumentadors aparèixer com a coautor? Jo crec que no i m’explico. Si un instrumentador és coautor passa a percebre el percentatge que acordi amb “l’autor” del drets SGAE (una misèria). Si aquesta mateixa persona cobra per la seva feina i resta a l’anonimat oficial percebrà molts més diners que com coautor. Diuen que el cost habitual d’ una instrumentació és de 500€, malgrat he sentit dir que segons qui arriba als 1000€.

Us imagineu un instrumentador que vulgui passar a ser coautor? Jo no. Prefereix romandre a l’anonimat malgrat pugui ser de domini públic, com és el cas de la sardana d’ahir.

Joaquim Bona Joaquim!

El tema està en que el “coautor” segueixi cobrant la feina d’instrumentació, però que a la partitura (i si vols també a l’SGAE, encara que com bé dius tu, misèria i companyia) aparegui el nom dels dos (o els que siguin).

No crec que sigui excloent que si s’arriba a un acord de posar els dos com a co-autors, el que instrumenta no hagi de cobrar la feina… crec que són vàlides les dues coses, i que una no exclou l’altra.

El punt que crec que és el que s’hauria d’anar imposant, i és el debat més d’arrel d’aquest debat, és que tots els autors de l’obra quedin constància a la partitura, i que el “mèrit” (o demèrit) no se l’emporti només l’ideador o autor de l’obra, sinó tots els qui han intervingut en la creació de la peça.

Salut!

LluisAlcala Per cert, que en podeu dir de l’estrena @SomSardana d’ahir? Hi eren els 2 compositors de l’obra? 😉

Amb aquestes pistes crec que ja podem posar nom i cognom a un compositor que no instrumenta. Sóc una mica lent… L’Amadeu Escoda és un dels damnificats? Sabeu qui li instrumenta les sardanes? I essent també el compositor de “Gerard, passió per la sardana”, m’agradaria saber la opinió del Gerard Carrión d’aquest debat. Crec que no hi participa però potser seria un bon motiu per començar.

La meva opinió, benvingudes sardanes originades per la bona idea d’algú i ben harmonitzades per la gràcia d’un altre. I si un dels dos no vol firmar o ja li està bé romandre a l’ombra, també em va bé. I segons quina sardana amb l’honor d’haver estat ideada i harmonitzada per un únic autor, tan de bo s’hagués deixat ajudar per tal que acabés de ser rodona. Que de tant en tant se n’estrena alguna que no saps per on agafar-la.

I per cert, si un instrumentador pot cobrar 1000 euros, quant val una sardana per encàrrec? I la pots escoltar abans de pagar o bé te l’has de quedar sentint-la per primera vegada a l’estrena?

Xavi_Terrassa Jo et puc contestar, al que m’han fet a mi, per sort he encarregat varies sardanes, i he pagat des de 300€, fins a 1300€ i ha de tots preus, tot depen de l’autor i si potser et fa un descompte per l’amistat, fins i tot a vegades et fan el regal d’una sardana sense demanar-la.

Escoltar-la abans de l’estrena? Si saps la cobla que la tocarà, pots posar-te en contacte amb ells, i els demanes que quan l’assagin et gravin un curt i un llarg, si poden tu fan amb molt de gust. I si ho demanes al propi autor, et pot passa la melodia, però al no poder tocarla sense musics, tu fa electronicament.

A vegades mi trobat amb el cas, que el dia que l’han assajat, anaven de bolit, i no en pensat a gravar, i a conformar-se amb el dia de l’estrena..

2 mesos més tard

Xavi_Terrassa I per cert, si un instrumentador pot cobrar 1000 euros, quant val una sardana per encàrrec? I la pots escoltar abans de pagar o bé te l’has de quedar sentint-la per primera vegada a l’estrena?

Bon dia!

En quan als encàrrecs, cada compositor posa el preu que considera, en funció de les hores de dedicació, la trajectòria, o els criteris que cadascú consideri.

El tema de si la pots escoltar abans de pagar… en el meu cas només m’hi he trobat un cas on la persona que em va fer l’encàrrec, al sentir-la en una gravació d’assaig prèvia a l’estrena, em va dir que no li acabava de fer el pes, que esperava una altra cosa…

En la meva opinió, quan encarregues una sardana a un compositor, ho fas perquè en general la seva música t’agrada, o creus que li pot agradar a la persona/entitat que li vols fer el regal.

Jo sóc partidari de que s’escolti el mateix dia de l’estrena, perquè així la sorpresa és màxima, si ja l’has sentit prèviament perd la màgia del moment… i si la sardana no s’ajusta en gran mesura al que la persona hauria imaginat, doncs sap greu, però la composició és un art i de moment no som Inteligències Artificials per fer-la 100% com es voldria… de moment dic… tot arribarà! 😮

Salut!

LluisAlcala entenc al que vols dir, jo per general demano una gravació feta d’assaig, i moltes vegades m’ha la portaven el mateix dia d’estrena, però no m’importava, doncs jo volia una gravació que no s’escoltés sorolls i veus de fons. Com la que hem van regalar de sorpresa, ni tenir-ne idea, aquella gravació el dia de l’aplec, feta per els gravador (molt agraïda) però s’escolten tota mena de veus, sorolls, aplaudiment, i aixi la tinc guardada, i és una llàstima.

Carmepru Com la que hem van regalar de sorpresa, ni tenir-ne idea, aquella gravació el dia de l’aplec, feta per els gravador (molt agraïda) però s’escolten tota mena de veus, sorolls, aplaudiment, i aixi la tinc guardada, i és una llàstima.

Un altre tema per encetar un debat. Us imagineu una obra al liceu on durant la interpretació la gent parlés, tossís,… Doncs això passa a la sardana, tothom davant de la cobla xerrant. I no parlem dels concerts amb els “esternudadors professionals”

jordiprats I no només això: hi ha els que tenen autèntics debats a peu de cobla i quan la música és més forta ells també augmenten el volum. Quan era músic de cobla teníem un company de la part del metall que no es tallava gens i, en un moment donat, engegava un “calleeeeeuuuu!!!” ben fort que ressonava a tota la plaça. Doncs encara hi havia qui s’ho prenia malament!

També hi han els que fa temps que no es veuen, i es posen al dia, i resulta que tu estàs ballant allà mateix d’esquenes a ells, i no pots gaudir de la sardana, per sentir més la conversa que els músics, i quan ja estàs fart, els dius que baixin el volum, i a sobre su prenen malament🤦‍♀️🤷‍♀️

LluisAlcala jo penso que un compositor ha de compondre per a tots els instruments, sino, s’hauria de posar els noms de tots dos. Qui ha fet la melodía i qui ha instrumentat la sardana per a cobla. Penso, és una opinió personal, que potser té més feina el que ho instrumenta que el que fa la melodia. També ha de fer una creació i que “lligui” amb la melodia. Molta més feina.

Tancar ràdio