Ufff…ja fa estona que m’he perdut jo ja fa temps que vaig desistir en repartir doncs sempre era el pare o qualsevol altre, a mes pateixo de dislèxia amb el que encara m’era mes difícil, nomes recordo que el pare em va dir que havíem de acabar a la esquerra……😊 a mes soc mes de lletres que de ciències.

OlgaPuerto Doncs ja estic aquí per cobrir la part de ciències que et falti quant a la sardana i els seus repartiments. I seré ben joiós de rebre la part de lletres que serà benvinguda. Jo faig aquesta combinació. Oïda musical + música + Curts + Llargs + Estil = Repartiment Sardana.

JordiSala-16 Llavors quan passin 5 del múltiple de 8, començant I acabant al mateix lloc, no cal fer 3 dosos i un 3. Fem un 5 que és més curt i més fàcil. I així no cal repartir aquests 9 compassos fent tanta ziga-zaga. Fas 5 compassos al mateix lloc I molt més fàcil.

Fins on m’han ensenyat sempre a mi, els tancaments “oficials” són el dos, el tres i el quatre. Sí que si volem ser creatius podem trobar fórmules per eliminar el quatre o per oficialitzar el cinc si es volgués. Però crec que tampoc cal. De fet, és que si una sardana tira 81 i vas cap a l’esquerra, pots acabar fent inclús un 81 i contrapunt! 😅

A partir d’aquí, el que ja vaig dir: si reparteixo jo, seguiré aplicant els critieris “normatius” a no ser que estem jugant, que ja és divertit. I si estic a una rotllana on reparteix un altre, faré el que digui qui reparteix. I si ets tu i acabes sempre en dos o, inclús amb un cinc, doncs això faré.

JoanAranda Totalmet d’acord amb tu @JoanAranda. Jo faré el mateix, ara per ara no veig massa interessant canviar el repartiment que vaig aprendre i tinc molt assimilat.

Tampoc es veia massa interessant al principi passar de 10 a 7 Tirades, i a la fi ja veieu. Catalunya dividida entre una majoria que té el sistema de 7 Tirades i aplica l’Estil Empordanès 1.9, i a les comarques de més al nordest segueixen amb les 10 Tirades i també amb la divisió entre Empordanès 1.9 i Selvatà, i més al nord, el Garrotxí, que en podríem dir Ceretà, perquè a la Garrotxa no tinc notícies del seu ús, com a poc a la seva capital, Olot, no es fa servir. Potser massa coses a tenir presents? Segurament. El majoritari és sens dubte l’Estil Empordanès 1.9, el qual té llibertat d’acabar a un cantó o altre fins a la 3a de Curts a les de 7 Tirades, i fins a la 3a de Llargs a les de 10 Tirades. Això sí, la tirada que segueix, com ja sabeu, ha de començar al costat contrari de l’acabament de l’anterior. En canvi els estils Selvatà i Garrotxí han d’acabar a llocs concrets en funció de la tirada que sigui, i aquestes sempre seràn de 10 Tirades per les connotacions que tenen.

JosepmRoig Jo també tenia molt assimilades les 10 Tirades, i també que no em robessin l’introit a les sardanes de concert.
          Pel que convé hi ha canvis, i pel que no convé no n’hi ha.

JosepmRoig de fet, l’única cosa que canvia és a les tirades acabades en múltiple de 4 i no sempre, i a totes les tirades parells quan es produeix l’enllaç de la 1a i 2a de Llargs, al moment d’acabar, que en lloc de fer el 4, faig 2+2. I quan es reparteixen les dos darreres tirades de Llargs, només en el cas de les múltiples de 4, i no totes, es tractarien com per exemple el 85 relacionat amb 84 i el 81 amb el 80 si el començament i l’acabament no són al mateix costat, com passa a la 3a de Llargs començada a la dreta. Tota la resta de la sardana és exactament igual. Però per ensenyar les tirades parells, és més senzill relacionar-les amb les tirades senars. Seria una o dues lliçons menys. Ensenyant amb el 4, has de dir que és una excepció i que quan trobis que la primera de Llargs acabi al canvi, o sigui, és múltiple de 4, que vigili més perquè a les 2 tirades finals, no seguirà la norma dels senars que sí que ho fan les que són múltiples de 4+2. Aquestes segueixen exactament a les que son múltiples de 4+3, però traient el pas que correspon.

Els acabaments reals que hi ha a la sardana són el 3 pels senars i el 2 pels parells. O sigui, el mínim número plural de cada tipus. El 4 és un pedaç que hem afegit per no repartir tant, igual com quedaria un 5 al cantó contrari del 2+3.
            Llavors el primer dos que s’afegeix és per les que acaben al primer compàs, perquè amb un 1 no es pot acabar. Llavors hi ha les que acaben amb 2+3 i les que acaben amb un 3. I per fer les dels tiratges parells, són les que tenen una passa menys, i queden com acabades amb 2+2 i amb un 2, respectivament
            .. I les del costat contrari, només cal afegir a totes les opcions (2+2) al davant. Així doncs quedarien així. Teníem als senars 2+3 i 3, i als parells 2+2 i 2. Ara afegim pel davant (2+2), i tenim (2+2)+2+3, (2+2)+3, als senars, i als parells, (2+2)+2+2 i (2+2)+2. Crec que és fàcil d’entendre. Però llavors vénen els del segle XIX aplicant el 4 per desnivellar aquesta manera tan fàcil d’aprendre, i ens diuen..els senars no els tocarem però els parells sí. Serà per això que la gran majoria de compositors de sardanes volen que acabin en tirada senar els llargs? I els curts també, però hi ha unes quantes més que tenen també els curts parells i els llargs senars. Llavors van decidir, sabent aquesta premisa dels autors, només retocar els parells. Van dir, amb certa ignorància “ostres, quatre dosos junts”! Que no són quatre dosos junts! Són 3 dosos ballats i un 2 parat. Els 2 primers dosos per canviar de lloc, el tercer dos que li fa de falca al darrer dos. I després vé el 2 parat, imitant el que fa el 3 als senars.
            Per tant, amb la transformació, va quedar així:
            Senars: 2+3, – 3, – (2+2)+2+3,– (2+2)+3.
            Parells: 2+2, – 2, ————- 4, – (2+2)+2.
            On el 4 substitueix (2+2)+2+2, però en canvi el 5 no ho fa amb el (2+2)+2+3.

jordiprats és la salsa de la vida!!
            Si una parella matrimoni o no, mai estan d’acord amb tot, i només son dos… imaginat la resta🤣🤣🤣🤣

JordiSala-16 el temps ho dirà. Estic obert als canvis i si s’ha de canviar, ja m’adaptaré.

Ara per ara, jo continuaré repartint tal com m’han ensenyat, ja wue no tinc cap necessitat de canviar. I si entro a una rotllana, faré el que digui el repartidor .

Es la meva opinió i no bol dir que tingui raó, ehhhh?

Tancar ràdio