Estic dins d’S21. cat des dels seus inicis i la meva aportació en aquest debat és personal i en cap moment pretenc parlar en boca de la resta de companys/es que formen S21 o del mateix projecte.
Considero que S21.cat era i és una eina molt necessària en el món sardanista.
Feia temps que trobava que el sardanisme estava orfe d’un espai col·lectiu d’anàlisi, reflexió i crítica constructiva. Un espai que ajudés a definir possibles estratègies per fer arribar el sardanisme a un públic més ampli i pensar accions per encaixar-lo a la societat del s.XXI. Per aquest motiu, em vaig alegrar molt quan vaig veure la publicació de la creació de S21. cat i no vaig dubtar ni un segon a oferir col·laborar en el projecte en tot el possible.
Penso que el fet d’arrencar un projecte – un espai d’aquest tipus ja és un primer èxit i, malgrat que no tothom ho vegi així, considero que l’aparició de S21.cat és un avenç important i molt positiu pel sardanisme en tota la seva globalitat.
Opino també que en aquests mesos d’activitat s’han fet moltes més coses que les 4 que es detallen. Quines són aquestes coses?
Els debats creats a S21.cat ens ha permès a tots/es (també els qui segueixen i llegeixen els debats malgrat no participar d’una forma activa) a fer-nos una radiografia força clara del que és actualment el sardanisme, del seu caràcter i de la seva manera d’actuar. També ens ha ajudat a veure com el sardanisme pensa i reacciona davant del canvi i tot el que aquest concepte implica i representa.
Alguns dels debats creats fins ara a S21.cat ens han demostrat de forma clara la gran desconnexió que existeix entre les diferents manifestacions – representacions que conviuen dins del sardanisme (el sardanisme de plaça, el de competició, l’institucional, les cobles, les entitats organitzadores, els compositors/es, els comunicadors/es …). En diversos debats s’ha demostrat la poca empatia o interès per entendre’s entre nosaltres mateixos.
De forma indirecta, a través d’alguns dels seus debats, S21.cat ha començat a promoure i teixir col·lectivitat, una col·lectivitat força inexistent en el sardanisme. En els debats hem pogut veure que, de forma general, tothom va a la seva bola i que això de compartir idees – experiències és quelcom al que no estem gaire acostumats i que ens costa. Però alhora en els debats s’hi ha ensumat unes ganes immenses de millorar, de reflexionar i de construir seguint un to respectuós amb tot allò que s’ha fet i es fa.
Els debats de S21.cat ha donat visibilitat a noves idees, a noves maneres de pensar, a nous perfils i també a noves persones!
Les reaccions i crítiques que ha rebut S21 (algunes les hem llegides en els mateixos debats) podria ser el motiu per obrir un altre debat. Tot i això, aquestes han constatat la dificultat que el moviment sardanista (del qual m’incloc) té per encaixar opinions i reflexions, malgrat ser argumentades i acompanyades de propostes completament constructives.
Possiblement, els quatre punts que he afegit son coses que no estaven ni previstes per S21.cat quan es va crear però reitero la meva idea que S21.cat ha fet molt més que les 4 coses detallades. I en aquest sentit, intueixo que S21.cat tampoc tenia previst rebre un posicionament tan frontal per part de les estàncies més altes del sardanisme més institucional, un fet que no afavoreix ni a uns ni a altres i que, en cap cas beneficia al col·lectiu sardanista.
I per acabar, crec que a S21 ha de continuar treballant per:
- Aconseguir molta més participació. De fet, crec que és la seva primera assignatura pendent. És cert que és millor ser pocs, ben avinguts i amb idees clares que ser-ne molts però amb propostes sense contingut. Però cal que els qui participem en siguem molt més. Penso que seria molt injust que la gent associés S21.cat com una colla de “frikis” avorrits que no sabem fer res més que “rajar” i que ens pensem ser els gurus de la sardana.
Amb relació a aquest objectiu compateixo la idea de @ArnauPrats au de rear una mica de xarxa social. Penso que la creació de la figura d’ambaixador S21 (persones que creuen en el projecte i que el promouen a través de les xarxes) possiblement ajudaria, en part, a assolir aquest objectiu. I en aquest sentit, també penso que seria bo plantejar la idea de crear la “Xarxa d’entitats S21.cat”.
- Continuar promovent la col·lectivitat i fer pedagogia vers aquest concepte. Només junts podrem aconseguir que la sardana arribi a la societat en general i només junts, i de forma col·lectiva, podrem aconseguir que la sardana sigui una manifestació coneguda, valorada i plenament integrada a la societat actual.
Considero que la creació de debats de caràcter transversal (com ha estat les juguesques de LSDA o bé on sardanejaràs aquest cap de setmana) han estat una bona eina de foment del sentit a la pertinença al col·lectiu sardanista i poden seguir fent-ho.
Llarga vida a S21.cat!