És bo saber què pot estar funcionant en algunes poblacions i perquè, i què s’ha provat en altres i ja s’ha vist que no funciona. És exactament això, el que jo crec que caldria fer. Qui? Com? Per què?
- Qui? Tots aquells que volem fer alguna cosa per tal de millorar alguns aspectes del món de la sardana
-Com? Podríem fer un llistat dels models/activitats que funcionen. Sobretot de totes aquelles inèrcies que aposten pel futur, per la renovació, pel moviment.
- Per què? Perquè si no ho fem nosaltres, qui ho farà?
Si em permeteu, voldria posar un exemple, d’ahir mateix.
Institut de secundària. Se suspèn el Carnaval, per la pluja. S’acorda fer classe normal, malgrat que ningú duia material. Última hora a l’aula. Nois i noies de 14-15 anys. Projectem alguns vídeos, de la matèria. Després posem cançons en català, i els colo el cotixcoti, com aquell qui res, amb la intenció d’ensenyar-los a fer unes passes. Immediatament, s’acosten a l’ordinador per a canviar la versió del cotixcoti i posar la del remix. Aquesta:
Aquest és el seu ritme. No s’assembla gens al nostre, oi? Doncs sembla que hi ha alguna cobla que ho està entenent.
Em va semblar interessant una frase d’un missatge del @JaumeMarva que ara no sé trobar. Si no recordo malament, deia alguna cosa així com: potser caldria fer diferents activitats sardanístiques, en funció de la franja d’edat.
Hem de posar el focus en el futur. I el futur vol dir pensar en els joves d’avui. I repensar què podem fer per tal que el jovent s’engresqui a ballar a plaça. I que no només vegin la sardana com una cosa de competició i de lluïment.
L’altra opció és ancorar-se en el passat. No tocar res, deixar-ho com està, rondinar quan no es toquen sardanes de les “tota la vida”. Total, com que nosaltres ja no veurem què passarà d’aquí a 30 anys…
Qualsevol aposta és lícita, evidentment. Jo ja he fet la meva: s21.cat.