LluisAlcala
Gràcies Lluís per dedicar i invertir el teu temps a explicar el procés de creació d’una sardana i fer pedagogia d’aquest tema. En aquest sentit comparteixo el què dius: la instrumentació és un procés importantíssim que va molt més enllà del fet de pensar una melodia. És important fer pedagogia i és una llàstima que siguin pocs compositors/es els qui s’animin a fer-ho. També s’ha de dir que conec diferents compositors que eviten comentar, parlar i fer pedagogia sobre aquest tema, o d’altres relacionats amb la composició, per por a entrar en conflictes.
En qualsevol cas, reitero el què vaig comentar en l’anterior eliminatòria. El tema dels compositors/es - instrumentadors/es, és un tema que ja va sortir l’any passat (que abans de crear-se aquest fòrum ja se’n parlava) i que no s’ha avançat absolutament gens. En l’anterior eliminatòria ja vaig presentar un dubte important que ningú encara me l’ha respost: I l’Associació de compositors i compositores per a cobla què n’opina sobre aquest fet? Aquesta entitat té sobre la taula aquest debat? @SomSardana ha demanat opinió o assessorament sobre aquest tema a aquesta associació que es va crear per iniciativa i interès de la mateixa Confederació?
@SomSardana, del l’interpel·lació que us vaig fer en l’anterior eliminatòria, em vau respondre això:
Tal com vam fer saber en aquest mateix fòrum, de cara a l’any vinent s’acosten canvis importants pel que fa al format de La Sardana de l’Any i, com tots els canvis que es fan per perdurar, els treballem amb temps i a partir de diferents punts de vista i, també, tenint en compte les vostres aportacions. El tema que proposes és un dels temes més controvertits del concurs i en som conscients. Per a la 35a edició hem apostat per les bases que ja coneixeu i hem reservat els grans canvis per a properes edicions i pels futurs nous formats.
Entenc que aquest és un tema delicat (tot i que penso que no ho és gens de delicat però nosaltres mateixos l’estem fent així) però l’any vinent el debat serà exactament el mateix. Penso que no calia esperar al canvi de format de l’any vinent que esteu anunciant per començar a posar fil a l’agulla d’aquest tema. En aquest sentit, us animo (i crec que seria lo més coherent) que deixeu en mans de l’Associació de compositors/es per a cobla (una entitat promoguda per @SomSardana ) qui estableixi el criteri d’aquest aspecte. També és possible que jo no disposi de tota informació i que l’entitat que agrupa la majoria de compositors/es per a cobla ja us hagi comunicat que pensa que la situació actual és la correcta i no cal fer cap modificació o simplement no s’hagi volgut “mullat” en aquest debat. Si és així, us demano disculpes avançades per ficar-me allà on no em demanen.
Per acabar, debats d’aquest tipus posen de manifest lo allunyades que es troben les diferents representacions existents (balladors, músics, compositors, organitzadors, competició, comunicadors, …) dins del mateix col·lectiu sardanista i les maneres tan diferents i distants a l’hora de pensar i també d’entendre dels altres.
Salutacions a totes i a tots!