Fins ara la majoria de suports discogràfics (CD, vinil…) o d’altra mena feien l’enregistrament de les sardanes amb el toc d’entrada del Flabiol i Tamborí al davant de cada sardana. Però ara surten publicacions on l’entrada no hi és. Si es fa aquesta pràctica, suggereixo als que facin la publicació que ho indiquin a la mateixa. Així sabrem si comprem o no dites publicacions. Perquè sóc professor de sardanes i el toc de Flabiol és imprescindible. No cal el toc que dura uns 12 segons, el toc llarg no. Amb el que dura entre 4 i 6 segons n’hi ha prou. Però si desapareix aquesta mala idea d’enregistrar sardanes sense Flabiol d’entrada, millor.
Sempre Flabiol d'entrada a suports musicals (CD, etc)
Vols participar en aquest debat o proposar nous temes?
Doncs registra't com nou usuari o inicia sessió si ja tens un compte creat!
JordiSala-16 Segurament la pregunta - reflexió que faig correspon a un altre debat però ja que parles de l’introit …
Si en els concerts o enregistraments es considera que l’introit s’ha de suprimir perquè la seva funció principal (la d’avisar que la sardana és a punt de començar) no és necessària en aquests contextos… no s’hauria de fer el mateix amb el cop final? En aquest sentit, aquest cop tan sols serveix per avisar que la sardana ha acabat i inclús, a nivell musical, a la partitura ni el trobem escrit.
- Editat
XaviPinyol jo crec que el @JordiSala-16 ho diu, per els cds que compra per fer els cursets d’ensenyament, i a les hores, sinó hi es l’introït els alumnes no començan a l’hora.
- Editat
Carmepru Ja, ja ho sé!
XaviPinyol Segurament la pregunta - reflexió que faig correspon a un altre debat però ja que parles de l’introit …
Per què la resposta “Ja ho sé!” la poses amb signe d’admiració?? Has tingut moltes discussions per aquest tema de l’introit?? Considero que els que ensenyem sardanes ens mereixem un respecte, i es necessita que a les publicacions musicals hi hagi aquesta mena d’avís inicial, jo ja he dit el toc curt, no cal posar el que dura 12 segons. I també, es necessita l’acord final per acabar-la, per molt que no estigui escrit a les particel·les. Tampoc hi és l’introit, perquè depèn de la creativitat de cada flabiolaire. Crec que des d’un temps cap aquí, creieu que coses genuïnes de la sardana, com ara l’introit i l’acord final, heu decidit que s’obren. Però això ho heu decidit unilateralment els músics, sense tenir en compte l’opinió dels qui escolten, ballen i ensenyem la sardana. Ja em va saber greu la supressió als concerts. Però el que no puc tolerar de cap manera és la supressió als suports musicals que hem de comprar. I si en feu alguna publicació així, poseu la nota de SENSE INTROITS ben clara, per saber quina publicació no he de comprar, per no malgastar els diners.
- Editat
Benvolgut,
Si t’haig de ser sincer, m’ha sorprès bastant la teva facilitat d’etiquetar-me i decidir la meva posició sobre l’introit, que és el tema que has proposat en aquest debat. I t’ho dic pels següents motius:
JordiSala-16 Has tingut moltes discussions per aquest tema de l’introit??
JordiSala-16 Crec que des d’un temps cap aquí, creieu que coses genuïnes de la sardana, com ara l’introit i l’acord final, heu decidit que s’obren.
Ara que m’ho preguntes, doncs no. En els 35 anys que porto tocant sardanes no he tingut cap discussió sobre aquest tema bàsicament perquè tampoc mai ningú m’ha demanat l’opinió o m’ha deixat escollir. D’altra banda, jo mai he volgut donar la meva opinió sobre aquest aspecte perquè sincerament, no em decanto per cap opció.
Tot i això, et detallo alguna informació que potser t’ajuda a posar-te una mica a lloc sobre el que has comentat anteriorment:
Des de l’any 2020 estic portant arreu de Catalunya una xerrada - conferència que parla sobre la cobla i la música de la sardana. Aquesta proposta, de la qual potser ja l’he feta una cinquantena de vegades, precisament es diu Introit i totes les sardanes que s’escolten al llarg de la xerrada tenen l’introit inicial.
L’any 2017 es va presentar Mirant al meu voltant · tible i sardanes un disc de la cobla Marinada dirigida per en Marc Timón que vaig jo mateix vaig idear i produir en motiu dels meus 25 anys com a músic de cobla. Aquí sí que vaig poder decidir-ho tot i amb relació al tema del qual parlem totes les sardanes del disc comencen amb l’introit.
En les propostes de caràcter pedagògic que se m’han encarregat i que tenen la sardana com a protagonista (com és el capítol d’en Titó, el personatge infantil de TV3, que parla de la cobla i els seus instruments o bé la sardana “Amb un xic de flow!” pensada per portar la sardana i la sonoritat de la cobla a les aules d’Eso,) en totes elles la sardana que s’han interpretat s’ha gravat amb el corresponent introit.
JordiSala-16 Crec que des d’un temps cap aquí, creieu que coses genuïnes de la sardana, com ara l’introit i l’acord final, heu decidit que s’obren. Però això ho heu decidit unilateralment els músics, sense tenir en compte l’opinió dels qui escolten, ballen i ensenyem la sardana.
Després del que t’acabo d’explicar penso que no has encertat gaire amb la persona a qui llençar el teu malestar i les teves crítiques sobre la supressió de l’introit. En qualsevol cas, i per acabar, a mi m’agrada l’introit però també respecto l’opinió dels que pensen que es pot treure segons el context on la sardana és interpretada.
Cordialment,
XaviPinyol He vist totes les publicacions de les quals escrius. I en realitat, no m’hi voldria referir a tu com a qüestió personal. Jo ja sé que és una altra persona qui va començar a suprimir el flabiol de l’inici. Com que és una cosa sobre la qual no es va dir res, va començar a passar, i ja està. Jo vaig començar a pensar que suprimien aquest inici perquè es volia incorporar un director a les sardanes de concert, cosa que jo no entenia, perquè com no sigui que les sardanes tingués passatges més lents o més ràpids, Jo entendria un director quan hi hagués una obra no sardana, de música per a cobla i entenia que les sardanes, si a plaça s’interpretaven sense director, no calia la seva presència als concerts quan es tractava de sardanes. Possiblement algú li va dir a aquesta persona que si dirigia obres per a cobla, també podia dirigir sardanes. I si dirigeix sardanes, ha de ser ell que faci començar la cobla i no el flabiol. Només quan hi ha una sardana de lluïment de flabiol, el director “permet” al flabiolaire començar la sardana amb l’Introït. Tot i això, considero que s’ha mutilat una part de la sardana, i ens dónen un succedani. També, com saps, hi ha, per exemple, el “Madrigal en forma de sardana”, llavors totes les sardanes sense Flabiol a l’inici, caldria definir-les d’una altra manera.
XaviPinyol Avui dia, veig que referir-se a algú li’n dieu etiquetar. Bé, doncs quan volia referir-me als músics era justament a aquells que han promogut la idea de la desaparició de l’Introït dels concerts, ni que sigui fer-lo de 2 o 3 segons, que serien 3 notes, per diferenciar una sardana d’una obra per cobla en forma de sardana, com aquell famós Madrigal, que els músics coneixen.
La meva queixa va dirigida, (ja que el mal als concerts està fet i serà difícil posar-hi remei), em referia, doncs, als enregistraments sonors en suports musicals que avui dia és comencen a promoure sense el començament del Flabiol. Concretament la Cobla Contemporània ja ha començat a fer enregistraments d’aquesta manera. Crec que és un mal camí, perquè per exemple, els que ensenyem a ballar sardanes i les colles de competició de sardana esportiva NECESSITEM aquest petit detall, però fonamental, de l’Introït del Flabiol, que són entre 4 i 6 segons per sardana. En un CD de 12 sardanes representa un minut o poc més ( a l’exemple seria entre 48 segons i 1 minut i 12 segons). L’espai no crec que sigui el problema, perquè hi ha enregistraments de 16 sardanes de 4 Tirades amb Flabiol al davant. No seria la millor excusa doncs per suprimir-lo. Així doncs, demano que les properes publicacions ja tornin a ser amb l’Introït al seu lloc. Les colles sardanistes i els que ensenyem sardanes us ho agrairem.
- Editat
Els que teniu WhatsApp sabeu que sota el nom, la gent pot posar una frase. Des de fa anys, la meva és "Busca solucions: no excuses ni culpables.
Per tant, si us plau, que ningú se senti assenyalat, però crec que igual tots podem trobar alguna oportunitat de millora llegint aquest escrit. Sé que és llarg, però espero que us agradi llegir-lo.
- Editat
Bon dia,
Personalment estic a favor que als CDs hi hagi introit. Sobretot perquè si els monitors els compren els puguin fer servir a l’aula.
En canvi estic a favor que als concerts i a les emissions radiofòniques no hi hagi introit. Com amb tot a la vida, hi pot haver excepcions, i aquí l’excepció seria un enregistrament amb composicions essencialment de concert.
JaumeMarva I qui defineix que aquelles sardanes de l’enregistrament són de concert, si hi ha algunes persones aquí que diuen que totes les sardanes són balladores? Si així ho defineixen, a TOTS ELS ENREGISTRAMENTS, ha d’haver Introit del Flabiol. No poden haver excepcions, si no, hi ha contradiccions. No creieu??
JaumeMarva Als concerts ho accepto com quan tinc gana i em dónen un menjar que no m’agrada, però l’he de menjar perquè tinc gana. Però el que no accepto de cap manera és la seva supressió als programes radiofònics, perquè també a casa podem ballar la sardana que en aquells moments emetin, i per això és necessari el Flabiol d’entrada. Quina mania en suprimir l’entrada!!! No sé d’on ve aquesta febre de mutilar la sardana per una de les seves parts més importants i genuïnes. L’introit!!
JordiSala-16 No replicarem aquí els debats que ja tenen els seus fils, sobre què són sardanes per ballar i sardanes de concert… Però sí que és veritat que, tot i que normalment les sardanes solen ser gairebé totes per ballar, com en tot, l’excepció fa la regla. Per exemple, fa no massa vai anar a la pesentació d’un CD de cobla del Salvador Brotons, que escriu un tipus d’obres més aviat sinfòniques…
Però vaja, pel que fa a la cosa, estem d’acord que un CD de sardanes “normal” hauria d’incloure l’introit. Gràcies