Fa més de 30 anys que treballo per la sardana, primer a títol individual, després des de la junta i el voluntariat de la (Con)federació Sardanista (l’actual @SomSardana) i ara des d’ @S21puntcat. També fa més de 30 anys que vaig entrar a treballar a una multinacional americana (hp) d’on he après el que no està escrit sobre gestió de projectes, innovació, lideratge i adaptació constant als canvis de la societat. Quan t’envoltes de la gent correcta, amb els talents humans i tècnics adequats, un alt sentit d’autocrítica i on tothom treballa envers un mateix pla estratègic… no hi ha impossibles. Per resumir molt una història llarga, vaig entrar a treballar a la petita delegació de Sant Cugat que depenia de la gran Divisió de San Diego. Aquell era un edifici petit on la meitat eren línies de fabricació i l’altra meitat estava dedicada als departaments de “caps pensants”: I+D, Marketing, Customer Experience, Customer Support… Actualment, aquella petita delegació:
- És una de les Divisions més importants d’hp. No depèn de ningú i té responsabilitat mundial sobre diverses línies de negoci
- Ha passat d’1 a 10 edificis
- Tots 10 estan dedicats a departaments de “caps pensants” (la fabricació ara es fa majoritàriament a Asia)
- Un dels becaris d’aquella època és l’actual CEO de la companyia.
Per això, una de les meves obsessions constants des que vaig obrir Sardamania, el meu primer web personal sardanista, que després vaig regalar de bon grat a la Federació, fins al moment actual ha estat sempre aplicar tot el que he après en aquell autèntic palau de la innovació al petit (però eixerit) món de la sardana, fins allà on m’han deixat, que no sempre ha estat gaire.
Tot aquest preàmbul és per explicar d’on neix aquest fòrum. Un cop vaig deixar les que al meu parer eren les principals necessitats tecnològiques del sardanisme cobertes i en mans de la (Con)federació, amb el PortalSardanista i els diversos sistemes de votació de LSDA (#1 · #2 · #3), ara que engegava projecte propi, volia veure quina creia que era la principal oportunitat que quedava per cobrir, i parlat amb la gent que més estimo i valoro del món de la sardana, aviat va quedar clar: aquest fòrum. Amb cada parell de peus que ballen o cada parell de mans que toquen, regalen un cervell. Alguns cervells sardanistes estan molt a prop dels melics (això de mirar-se el melic és molt sardanista), però altres estan correctament ubicats dins el cap, i alguns són uns autèntics privilegis!
Tornant al que he après de la meva “aventura americana” una de les pràctiques més potents que he viscut és la potenciació del feedback i el foment que tothom (des del principal cap fins al darrer becari) participin proactivament aportant (en positiu) tot allò que pensin, i debatre-ho tant com calgui. Hi ha processos formals com quan diverses vegades l’any el teu cap et “dóna feedback” sobre els punts positius i negatius de la teva feina, i sempre qualsevol persona té el dret (i el recolzament) per “donar feedback” als seus superiors. Escoltar proactivament i accionar els aprenentatges del coneixement col·lectiu és l’única forma de millora.
Les regles del joc (a la meva feina i en aquest fòrum) són:
1. Establir un marc constructiu
- Separar els fets de les opinions personals.
- Fomentar un ambient on les crítiques siguin vistes com una oportunitat d’aprenentatge.
2. Extreure el millor del feedback
- Identificar els aspectes positius i els punts de millora de manera equilibrada, inclús si qui dóna el feedback personalitza més del que tocaria.
- Reformular els comentaris negatius en forma de propostes constructives.
3. Evitar la personalització
- Centrar-se en processos, accions i resultats, no en persones.
- Usar un llenguatge neutre i objectiu per evitar que el feedback es percebi com un atac.
4. Anar a la causa arrel dels problemes
- No quedar-se només amb els símptomes del problema; aprofundir-hi per entendre’n l’origen real.
- Evitar solucions superficials i enfocaments reactius.
5. Promoure l’intercanvi d’opinions
- Garantir que totes les veus puguin expressar-se lliurement sense por a represàlies.
- Valorar i integrar les diferents perspectives per obtenir una visió més completa.
6. Convertir el feedback en acció
- Establir plans concrets per aplicar les millores suggerides.
- Fer seguiment de les accions implementades per valorar-ne l’eficàcia.
Aquest és un escrit volgudament llarg, però té molta ciència al darrere. Molt del que he fet sempre i segueixo fent encara per la sardana es basa en que hi ha escrit aquí. Segur que molts ni el llegireu perquè és llarg, però jo aquesta llista de gestió del feedback encara avui dia la repasso sovint. Intentem escriure i llegir els comentaris del fòrum com s’explica a la llista. I si només voleu recordar dos conceptes:
- Evitem les crítiques a les persones en els escrits: aquí el criticable o opinable són sempre les idees
- Si podem aprendre alguna cosa dels comentaris (encara que siguin atacs personals), aprenguem-la. Si no… oblidem-os! Només ens faran mal.
No ho dubteu, si la sardana fos un invent americà i s’hagués gestionat a l’estil americà, ara seria més famosa que el country. Però ens falten caps i ens sobren melics. Sé de què parlo (i ara en conec més d’un que dirà “això sé que ho diu per mi”… és el que us deia això dels melics 😂).