MAS De veritat que us heu llegit aquests textos? Seríeu capaços de seguir exactament el que diuen, amb els escrits originals? Ensenyarieu a repartir seguint aquests escrits i els llegiríeu al davant de les persones que volen aprendre a repartir? No creieu que se’ls passarien les ganes d’aprendre-ho? Per què no s’han traduït al català, i per què no s’han actualitzat aquests escrits de la manera del segle XIX com està escrit, a la manera actual, del segle XXI? No comprenc com en un lloc com aquest, tan futurista que vol semblar, no hagi sortit ningú que sigui capaç de fer aquesta actualització dels textes, tan de la traducció com de les formes gramaticals.
Sardanes de 8 Tirades, en lloc de les de 10 i de 7
JordiSala-16 He vist que en Jordi Prats feia referencia a aquest llibret i com que jo el tinc , le penjat, RES MÉS. Si et ve de gust, podries fer-ne les actualitzacións que dius.
Però això és un extracte del gran llibre del qual se’n parla des de fa molt de temps, oi?
És que si pretens llegir-lo amb el llenguatge del segle XIX, t’embarbusses una mica, oi? A més, caldria fer-ne avui dia un mínim de 3 per a l’Estil Empordanès. 10, 7, i sobretot normalitzar el de 5 Tirades, que no segueix les pautes exactes de l’Estil Empordanès. Actualment ha quedat batejat mig en broma com l’Estil Melasua, perquè cadascú acaba on vol. Només la darrera tirada comença i acaba al costat esquerre. Les altres les fan lligades i acaben on vingui més curt, sense respectar el criteri principal de la paraula Contrapunt, que és començar AL MATEIX LLOC on has acabat l’anterior.
JordiSala-16 el problema crec que és que alguns (jo més que ningú, perdò!) hem enredat la cosa amb les nostres preocupacions històriques, que no era la qüestió d’aquest debat. Només una cosa: el fet que algú parli de 10 i un altre de 12 tirades potser es degui a diverses causes. Una seria que aquell era un temps de canvis progressius, no sobtats. De la mateixa manera que la cobla va anar canviant durant uns anys, fins que es va estabilitzar la seva composició instrumental, podria ser que també hi hagués diverses maneres d’entendre la sardana pel que fa el nombre de tirades, fins que es va fixar en deu. L’altra possibilitat seria que hi hagués algun error en els textos, com els que va detectar Jaume Nonell en el seu treball sobre Pardas i que podrien ser errors d’impremta. Però, ja dic, ara els problemes són uns altres i la mirada històrica potser es podria discutir en un debat a banda. Si us sembla bé, vaja.
AngelLopezLluis ara veig que és això mateix el que s’ha fet.
JordiSala-16 jo diría que no has entés el concepte, aquest llibrets son els primers que es van fer, i és mereixen està al museu, estan escrits i explicats, de la manera que ells sabien, i encara gràcies que ho van fer, escrits amb un català rudimentari, que es parlava en aquella época, amb paraules mig en castellà, mig en català.
Ara tenim a Catalunya historiadors, que fan i expliquen tot de la sardana, perquè investiguen.
Jo tinc uns quans (pocs) llibres, i m’encanta llegir tot com es veien abans les sardanes.
Aquests llibres son reliquies si, però tenen la seva història, i no hem de menyprear-les, tot al contrari, això es per coleccionis-me, i del bó!
- Editat
JordiSala-16 l’estil batejat MELASUA, a les de 5 tirades, es invent teu, tu l’has batejat, i crec que ningú estem d’acord.
Vols que t’expliqui al perquè es feien de 5 tirades a Santa Eulàlia de Ronçana? (ja no)…
Si estic equivocada que algú m’ho digui sisplau.
Tot va venir perquè un señor jubilat amb empreses funcionant bé ja m’enteneu…d’allà de Sta. Eulàlia, un any abans va fer la descuberta de que les sardanes éren reinvicatives, ell no havia ballat una sardana en sa vida, però era o és molt independentista.
Per tant va voler fer sardanes al seu poble, i va començar a llogar cobles pagant ell, i encarregar sardanes d’estrena als compositors, també aprendre a ballar, (jo era una que l’ensenyava), va veure que de 7 tirades per a ell éren molt llargues, i va decidir retallar-les.
Tot ho feia sense demanar permís a l’ajuntament, tots els sardanistes d’aquell poble, es van posar en contra, però si volien ballar al poble, tenien de claudicar, doncs ell pagava, ell manava.
Un dia per la festa major, l’ajuntament li va negar el permís (no se el motiu), ell es va enfadar, i totes les ballades que tenia contractades, l’has va començar a regalar als pobles veïns, (al meu poble també), amb la condició que fossin de 5 tirades, i les sardanes que ell ja havia programat amb les cobles, només ens deixava tria l’hora de la ballada, pactant amb la cobla clar…
Actualment els sardanistes del seu poble, es van envalentonar i van formar una entitat pactant amb l’ajuntament, i quan en fan son de SET tirades.
Poder a algun poble els hi ha agradat les 5 tirades i alguna vegada ho fan, però no per norma.
L’any passa’t va morí la mare d’aquest senyor, i va deixar d’anar a sardanes, i llogar cobles, (doncs com te molt espai a casa seva, també feia sardanes a casa seva) ara l’altre dia el vaig veure a una rotllana, semble que ja ha passa’t el dol.
Aquesta es la història de les 5 tirades. No un MELASUA.
Que importa si es reparteix malament, la quetió es que la gent s’ho passi bé, al fi i al cap, es tracte d’això no?
Carmepru segons el teu criteri, Carme, s’ha acabat fer els repartiments llargs a la 3a de Llargs, i òbviament permets que aquesta tirada acabi al costat dret. Diríem que és una versió de 7 Tirades, l’estil del qual es pot dir, Estil amb Contrapunt aleatori. Perquè de vegades coincideix el costat, sembla que hagi nascut o a Barcelona o a prop. Aquí només hi ha repartiments senars de 2+3 i 3, desapareixent els que tenen més d’un 2. I als parells jo faria respectivament 2+2 o 2. Altres en lloc de 2+2 farien un 4. Llavors desapareix el repartiment de 2+2+2.
Vaig adaptar aquest nom, però va ser per un comentari d’una altra persona que diu aquest comentari, però per separat. Me …. ua en 3 paraules. I ho vaig fer per l’anarquia total al moment d’acabar abans del toc de flabiol per baixar els braços. No es pot dir Contrapunt, perquè el seu efecte no hi és sempre.
Carmepru Jo no he menyspreat els llibres, ni de bon tros. Tampoc actualment menystenim les ràdios galena i se les ha de respectar, perquè van complir un moment a la història. Però oi que la gran majoria a hores d’ara no segueix escoltant la ràdio amb aquells aparells, crec que hem evolucionat una mica i l’escoltem amb altres tipus d’estris més evolucionats, oi? Doncs respectant els mateixos criteris i òbviament els llibres, hem de traduir aquell Castalà o Catallà, és a dir, barreja de Castellà dels temps del Quijote amb Català renaixentista, encara que el que jo he llegit estava exclusivament en Castellà del segle XVII. I en altres coses dius que hem d’evolucionar, i aquí parlem de respectar els llibres. Que jo els respecto. També respecto les 10 Tirades. I també començar les sardanes que hi ha dins d’un concert amb l’Introit amb el Flabiol. I aquestes coses, que semblaven intocables han estat capaços de variar-les, la del concert sobretot, és la més incomprensible d’aquestes dues. La de passar de 10 a 7 Tirades sí que representa una evolució. Igual passaria si actualitzem el text dels llibres sense que això sigui una ofensa, a un vocabulari més actual i totalment en català, no de la Renaixença, sinó del que fem servir avui dia. A més, també hem d’incloure com va en el Sistema de 7 Tirades. No oblidis que als llibres de referència només es fa esment de sardanes de 10 Tirades, o de 12 Tirades. Però llavors, que sapiguem no hi havia modalitat de 7 Tirades. Així que toca actualitzar.
JordiSala-16 actualitzar els llibres que es facin nous, no reescriure als que ja estan fets, i ja no estan a la venda desde fa més d’un segle.
En quan al repartiments de les sardanes, jo parlo de les de 5 tirades, jo al repartiment el faig les 4 primeres, com si fossin de 7 o 10 tirades, i la 5ena. després del contrapunt, començar i acabar a l’esquerra.
Que ho faig malament?
Doncs que compti un altre, cap problema.
El text enviat per en Mas és exclusivament en Castellà, i el de n’Àngel Lluís sí que és en Català renaixentista. Però tot plegat són extractes incomplets dels llibres a què ens referim. Per què no fem una adaptació actual a 7 Tirades, i també una més moderna de 10 Tirades pels que volen seguir la tradició, i deixem aquests llibres al museu, com a relíquies d’un temps, com va passar amb les cobles antigues, i fem aquestes adaptacions més pràctiques per a la vida actual.
Carmepru si ho fas així, acabant on et sembla, sigui de 5 Tirades a les que van lligades, o de 7 Tirades a la tercera de Llargs, si s’acaben a la dreta i sona el toc que representa el Contrapunt, llavors hem de començar la darrera tirada de llargs pel mateix costat on hem acabat l’anterior. Això és l’efecte que fa el Contrapunt. Si acaba a la dreta i la que ve comença a l’esquerra, aquí no hi ha Contrapunt. És un fals contrapunt, perquè sona el flabiol, però no hi ha contrapunt.
JordiSala-16 La primera ballada de 7 tirades que vam organitzar va ser el 1987, i el primer aplec el 1991, a Prades. Ens van ploure tantes crítiques i tantes desercions dels sardanistes tradicionals que vam debatre molt seriosament si tiràvem endavant o endarrere. Però com que sempre hem anat bastant per lliure, vam tirar endavant amb les 7 tirades contra tot pronòstic, i fins avui.
Amb això volem dir que les coses cal provar-les, perquè és l’única manera de veure’n el funcionament. Si la idea és bona anirà bé, si no, sempre es pot rectificar i ja està.
De la mateixa manera, les coses que no funcionen, per tradicionals que siguin, cal eliminar-les i passar a una altra pàgina.
csrosadereus Necessitava i molt una explicació reposada com aquesta. Moltes gràcies, Colla Sardanista Rosa de Reus. Llàstima que estem a poc més de 100 km de distància. Felicitats per la vostra feina, que es molta i en molts casos feixuga. Endavant i visca la sardana. Jo ja en fa 52 que hi sóc.
Carmepru embolica que fa fort!
DolorsPuigRosello si noia, un debat molt intens…
Com feia dies que no venies per aqui, ara se’t gira feina a llegir Benvinguda de nou
@“csrosadereus”#p2534jo també estic provant una cosa, però em diuen que com ja està bé així, per què ho hem de canviar ara? De fet ara me n’adono que són dues coses que no tenen res a veure.
1-A la part de les comarques gironines, hi ha llocs on són reacis a canviar les 10 Tirades i reduir-les a 7. Jo comprenc als que fan servir l’Estil Selvatà, perquè resulta que si la 3a de Curts els hi acaba al costat esquerre, o fan un contrapunt sense que soni el Flabiol, és a dir, començar la 3a de Llargs al costat esquerre després d’acabar la de Curts a l’esquerre, o han de cometre el bunyol de començar a la dreta, cosa que només poden fer a les tirades de Llargs que es ballen després del toc de Contrapunt.
Per solucionar això, fa més de 6 anys vaig creure que la solució és convertir la que tenim aquí de 7 Tirades, en 8 Tirades, afegint una 4a tirada de Curts seguida a la 3a de Curts. Així es soluciona el problema i la 4a de Curts ve automàticament a la dreta, i llavors tot queda perfecte. Llavors les ballades serien de 8 X 8, és a dir, 8 sardanes de 8 Tirades. Si sumem les tirades, hi ha una més, això sí. Però com que la tirada de Curts, gairebé sempre és més curta que la de Llargs, llavors duraria una mica menys una tirada de 8 X 8 que la de 9 X 7 que tenim ara, i també que les de 6 X 10 que hi ha a les comarques gironines. Jo ho provaria, de veritat. 4 de Curts i 4 de Llargs a cada sardana, amb un Contrapunt, com a la de 7 Tirades, i es soluciona també el problema a l’Estil Selvatà.
L’altra proposta és, de cara a l’aprenentatge del repartiment de les tirades parells de Llargs, suprimir els 4. Perquè així sigui dit que, quan saps repartir les tirades senars, quan ve una que sigui parell només hagis de dir, per exemple, que és el mateix que la de senar que seguiria, però al final canvies el 3 pel 2.
Exemples, començant i acabant mateix lloc:
74—un 2 75—un 3
68—2+2+2+2. 69—2+2+2+3
80—2+2. 81—2+3
78—2+2+2. 79—2+2+3
Ara actualment no hi ha una simetria o equivalència entre els Curts i els Llargs, si més no als parells que són múltiples de 4. Els que són múltiples de 4+2 sí que ho fan respecte als senars de referència, que seria un punt més que la tirada parell de la que parlem.