Xavi_Terrassa Ànims i seguim. I tot de bon rotllo i sense malentesos
Això sempre
Suprimir els acabaments amb un 4
jordiprats A veure. L’Estil Selvatà de Repartiment de Sardanes, una de les coses que té més clares és el lloc on comencen i acaben els Llargs. L’únic lloc on pot variar és a la 1a de Llargs, després d’uns Curts parells. Aquí és on uns fan un dos en acabar els Curts, i comencen els Llargs a l’esquerre i altres fan els dos tresos i acaben els Curts a l’esquerre, obligant la 1a de Llargs a començar a la Dreta. Seria l’únic cas en tota la sardana que els Llargs comencen a la Dreta. Perquè llavors, aquests Llargs lligats acaben per força a la Dreta, igual que totes les tirades de Llargs. Un cop ha acabat la segona de Llargs a la Dreta, comença la 3a Curts a l’esquerra. I acaba al lloc que toqui, amb un 3 o dos tresos, segons sigui senar o parell. La 4rta de Curts acaba sempre a la Dreta, perquè entre les tirades 3 i 4 de Curts, si la 3a queda capgirada, a la 4rta recupera la posició. Llavors les tirades 3a i 4rta de Llargs comencen a l’esquerre i acaben a la Dreta. Sona el primer Contrapunt. 5ena de Llargs, que comença i acaba a la Dreta. Sona el segon Contrapunt. 6ena de Llargs, igual que la 5ena de Llargs. Comença i acaba a la
Dreta. I Acord Final. Estil Selvatà a una sardana de 10 Tirades (4 Curts+6 Llargs).
Males marors, cap ni una. Això el que farà es que provocarà més distanciament i menys ganes per part dels que reparteixen a l’Estil Selvatà de passar de 10 a 7 Tirades. I si ho fan en algun lloc de l’àmbit on normalment es reparteix a l’Estil Selvatà, entre la 3a de Curts i la 3a de Llargs faran un “contrapunt fals” si la tirada de Curts passa o 2 o 3 compassos del múltiple de 4, perquè acaba a l’esquerre, i llavors la 3a de Llargs comença com és la seva obligació, al costat esquerre. Aquest és un dels motius pels quals no fan el canvi de sistema de tirades. Uns altres, com a referència el Vallès Oriental (Santa Eulàlia de Ronçana, Les Franqueses del Vallès…) han començat a fer ballades amb 12 sardanes de 5 Tirades (Curt+Curt+Llarg+Llarg+(Contrapunt)+Llarg). Vosaltres què opineu? Jo he vist que molts reparteixen malament abans del moment del Contrapunt, fent acabar la tirada a la Dreta. Si és Contrapunt, has de començar al mateix lloc on has acabat la tirada anterior, i per tant has d’afegir dos dosos al dos que sortiria per ser tirada de Llargs senars lligada. O bé, si és una tirada parell, en Empordanès 1.9 caldria veure si es fa 2+2 o un 4, igual que a l’Estil Empordà 7, O encara 2+2 o tres dosos i un 2 en el cas de l’Estil Empordà 2.1 o bé Empordà 21.
Xavi_Terrassa Jo, si he d’utilitzar un mètode semblant al -10, prefereixo el -20. El -10 queda coix, perquè no és un múltiple de 4, i si parlem de números senars per exemple, per una sardana que acaba en un tercer peu, si en restem 10 va a parar a un primer peu; igualment si restem 10 d’una sardana que acabaria en un primer peu, anirem a parar a un tercer peu. Realment, aquest mètode el trobeu fàcil? És molt més fàcil la taula del 8. I fixar-se en altres elements per gaudir de la sardana sense estar preocupat per estar comptant-la tot el temps. I ja sé que molts feu servir els compassos de salt o una nota destacada, Hi ha sardanes que no tenen salt, però sempre aquest salt hauria d’estar per damunt de 9 aquí, però per damunt de 12 a l’Estil Selvatà. Tot i que si la tirada és senar, no caldrien els 12. Suposo que us heu fixat que justament les dificultats en els 3 Estils de Repartiment de Sardanes reconeguts, les dificultats SEMPRE RECAUEN EN LES TIRADES PARELLS? En canvi, a l’Estil EMPORDÀ 2.1 la dificultat ÉS LA MATEIXA, perquè els repartiments són equivalents i paral·lels entre senars i parells.
jordiprats La normativa vol dir el que estaria escrit de cara a l’Estil Empordanès 1.9. Un Estil que en el cas dels senars és igual que els altres estils existents, regulats o no. Regulats hi ha 3. Empordanès, Selvatà i Garrotxí. Aquests estils tenen uns trets diferencials, que són aquests:
A l’Estil Empordanès, que actualment cal considerar-lo de 7 Tirades (3+4), és obligatori acabar a l’esquerra les dues darreres tirades de Llargs. A la tirada de Llargs després de Contrapunt, es comença i acaba a l’esquerre. I només hi ha 1 Contrapunt
A l’Estil Selvatà es coneixen dues tendències, però direm les que són en comú:
Sardanes de 10 Tirades (4+6). Totes les tirades de Llargs abans dels Contrapunts comencen a L’esquerre, amb alguna excepció a la 1a Llargs, quan els Curts són parells. I tots els Llargs acaben a la Dreta. També comencen per la Dreta les tirades de Llargs després dels Contrapunts.
A l’Estil Garrotxí, les obligacions passen al costat esquerre. I les enllaçades acaben amb 3+2+3. Hi ha més coses en aquest estil.
- Editat
Entenc que defenses repartir amb el mètode de la taula del vuit. Jo també. De fet a plaça procuro inculcar-lo i la reacció majoritària dels que ho fan amb el -10 o fins i tot -40 és tant aclaparadora que ja no insisteixo. Precisament defensen que així no cal comptar els llargs i només a partir del salt, cosa que et permet parlar mentrestant. Jo discrepo… però no és aquest meló el que vull obrir. Si t’he llegit bé dius que amb la taula del vuit no cal comptar tota l’estona. Pots aclarir com ho fas?
Per si serveix explicaré el meu mètode i potser coincidim. En general compto tota l’estona per diferents motius, però si sé en quin compàs comença el salt i sé el total també puc comptar a partir d’aquí i repartir. Comptar tota l’estona em serveix per fixar-me en detalls de la sardana perquè estic atent al no xerrar, i després si recordo el compàs d’aquell detall el puc interpretar més convençut les tirades següents. També em permet controlar que no perdem el punt, i corregir si ens despistem (per exemple els múltiples de quatre han de ser canvi). Això s’accentúa al fer la roda (persiana, satànica…) i sobretot al fer dosos que és fàcil accelerar-se.
Xavi_Terrassa cosa que et permet parlar mentrestant.
Això una de les coses que no m’agrada, que es parli mentre la cobla està tocant, ho trobo una falta de respecte vers els músics que estan fent la seva feina, i vers els balladors que volem gaudir escoltant la sardana.
Us imagineu un concert al liceu amb la gent parlant? Doncs crec que això és el mateix.
Si volem parlar anem al bar o fora la rotllana. La dansa és per escoltar la música, ballar-la i interpretar-la
- Editat
Al meu pensar es, que si comptes la sardana desde l’introït, és per saber després on començaràn els aires, el salt petit, on parar en sec, on tornar, i on comença el salt . Tot plegat, per interpretar la sardana amb les seves variacions.
Jo abans interpretava, després ja no, doncs a menys que fos de concurs de improvisades, ningú feia cas, tothom anava i va, al seu propi aire i ritme.
Per tant repartir amb el mètode de -10, per mi es perfecte, puc gaudir de la sardana fins al salt, de l’altre manera, comptar i gaudir de la sardana, si, però no, perquè estava més pendent de no equivocar-me contant, que de la música.
Algú més li ha passa’t el mateix???
Carmepru crec que el mètode de -10 és un mètode que queda coix i és preferible anar a cercar el mètode -16, perquè a l’Estil Empordanès 1.9 hi ha un dels repartiments que són de 9 compassos, i com podeu comprendre és massa just per poder avisar si esperem al -10. El - 16 són 2 voltes justes. Si té 17 de salt, recordeu que el compàs 1 i el 17 és exactament el mateix lloc. A partir d’aquí, suggereixo un mètode més regular que el de -10, que queda coix, perquè no és múltiple de 4. Si voleu que estigui a prop, feu servir el -12, que és múltiple de 4. És una volta i mitja. Perquè -10 acabi en 0, no vol dir que sigui més fàcil.
JordiSala-16 gràcies Jordi, no tu aseguro, però si que intentaré provar-ho la propera ballada, per si m’ensurto.
jordiprats hauràs entès que hi estic d’acord. Com que estic comptant no puc parlar, i si algú se m’acosta per comentar el que sigui es troba amb un ninot que només respon amb expressions corporals sense vocalitzar cap paraula. I també sóc aquell malcarat que mira fixament la gent que parla amb to elevat massa a prop d’on toquen els músics. Sobretot quan s’estrena una sardana i veus alhora la cara d’aquells que l’estan gravant i senten la conversa que s’està inmortalitzant a la gravació. Per sort em sento acompanyat per gent com la @EulaliaSagrera amb qui alguna vegada hem tingut aquesta conversa i que pensen com tu i com jo. I des d’aquí vull agrair a músics com el Jordi Guixé que aconsegueixen que calli tot un pavelló amb un d’aquells pianos impossibles tal com diumenge a l’aplec d’hivern de La Garriga.
JordiSala-16 referent a les ballades només amb 5 tirades, deixant clar per endavant que m’agrada i faig quilòmetres per gaudir-ne de 10, també vull fer-ne un comentari positiu arrel d’una experiència a Palamós en època de Covid. Llavors la organització va fer un concert amb 5 tirades deixant un espai no vigilat i fora de control on vam ballar tres o quatre rotllanes. Ens hi posàvem des del primer curt perquè si bades ja no el pots ballar, i per tant ho vam ballar tot. Va estar molt bé. I la rotllana no té temps de fer-se massa gran. Però sobretot penso que llavors cal saber quan tiren i repartir des del primer curt. Llavors el primer llarg sempre comença amb l’esquerra (empordanès doncs encara no sé fer els altres estils) i fem repartiment senzill (un 3 o 2-3 si és senar), i el segon per acabar a l’esquerra abans de contrapunt que sempre surt repartició llarga (2-2-3 o 2-2-2-3).
Xavi_Terrassa Exacte. Amb 5 Tirades (2+3), si et dónen el tiratge, penso que és obligatori fer les tirades per separat. Les dues primeres de Curts, siguin senars o parells, acabaran a la dreta, sigui amb un 3 O bé amb un 2, respectivament. Això vol dir que la 1a de Llargs SEMPRE comença al costat esquerre, i acaba, si és senar, amb repartiment curt, com ara un 3 o bé 2+3. Si fos parell, a l’Estil Empordanès 1.9 acabaria amb un 2 o un 4. I a la 2na de llargs, llavors cal fer els repartiments inversos, és a dir, els senars afegint 2+2 (2+2+3) o (2+2+2+3). I en el cas dels parells, serien 2+2+2 o bé 2+2. Així acabem al costat esquerre. Contrapunt, i llavors la 3a de Llargs es reparteix, tenint en compte la 1a de Llargs, recordar si aquesta ha acabat a la dreta. Si és així, cal aplicar el repartiment de la segona de Llargs, és a dir, o afegir 2+2 als senars, o fer 2+2+2, O 2+2 als parells. I ja està. Com ho veus? Fàcil, oi?
Carmepru Sabem que 75 és acabament just amb un 3 quan comença i acaba al mateix lloc, oi? Doncs com la 3a i la 4rta de Llargs comencen al costat esquerre i acaben al dret, cal afegir 2+2 al davant d’aquest 3 per canviar el costat d’acabament. O sigui, 2+2+3. I llavors a les tirades 5ena i 6ena, que vénen precedides de sengles tocs de Contrapunt, comencen i acaben a la Dreta, és a dir, al mateix lloc. Com que les anteriors anaven a la inversa, es treuen els dosos (2) que s’han afegit, i es fa només un 3.
Carmepru I si parlem de la tirada de Llargs, en el cas de 85, com que veiem que en passen més de 4, automàticament veiem que el seu acabament és al costat contrari d’on ha començat. Com que les tirades 3a i 4rta ja funcionen així, llavors fem el seu repartiment mínim, que seria 2+3. I a les seves darreres, 5 i 6, tornem a afegir per davant els dos dosos que hem tret (2+2) i llavors el repartiment queda 2+2+2+3, començant i acabant a la dreta.
Carmepru Si fossin 65, aniria just al revés que el 85, però la seva estructura és la mateixa. A les tirades 3a i 4rta, com que al dividir entre 8, el restant no arriba a 4, llavors es faria el repartiment curt. Però com a les tirades 3 i 4 de Llargs va tot al revés tot començant al costat esquerre i acabant al costat dret, llavors cal afegir 2+2, i les tirades és reparteixen amb 2+2+2+3. Les tirades 5 i 6 de Llargs, com tú saps comencen i acaben a la dreta, és a dir, al mateix lloc. Tornen a perdre aquests dos dosos del davant, i es reparteix amb 2+3.
JordiSala-16 crec que ho estic començan a entendre, (em costa ehhhh), no se si sobre la marxa m’ensurtiria, acostumada a una cosa i canviar de cop, uffff se’m fa una montanya tot es recordar tot, al moment de comptar
Carmepru Pensa que això ho vaig començar a saber després de la mili, però no gaire més enllà (tenia uns 23 anys I ara en tinc gairebé 65 anys i mig) També llavors és quan em van parlar d’un tercer estil de Repartiment. L’Estil Garrotxí o Garrotxà, segons amb qui parlaves. I també vaig comprovar que a l’Aplec d’Olot no es practicava….potser perquè o no tocaven cap sardana parell, o començaven a bailar més tard, i no es veia l’acabament parell de les tirades de Llargs lligades, i acabades obligatòriament al costat esquerre, amb com a mínim amb 3+2+3, perquè aquest estil no permet l’acabament amb una xifra parell, com ara un 2 o un 4, però tampoc no permet acabar amb 2 tresos junts.
Jo sóc de, l’opinió que allò que et funciona no ho toquis a no ser que et representi una millora. Vaig aprendre el mètode - 10, i sempre m’ha funcionat, i tot i que em vaig interessar per altres mètodes, mai no els he utilitzat, ja que no em suposaven res de nou.
Ara, aquest post m’ha fet adonar de la riquesa que tenim. D’una entrada de supressió dels acabaments en 4, hem passat a sistemes i mètodes de repartiment.
Jo el garrotxí ni sé com es fa ni l’he vist mai.
El que sí que he escoltat (no sé si és veritat o fake) que hi ha un quart estil de repartiment, el ceretà. Hi ha algú de la Catalunya Nord que ho pugui confirmar?
jordiprats El Ceretà és el Garrotxí que va arribar fins a la capital del Vallespir. I va anar desapareixent per abaix, no es fa servir a Olot que jo sàpiga, i sembla que va tenir més acceptació a Ceret i els seus voltants. No sé si els germans Vizentini (Lluc i Aurora) o la seva mare, Mariel·la Finet, ens podrien dir alguna cosa al respecte. O preguntar al pare i marit en Pierre Vizentini.