XaviPinyol
Hola Xavi, i disculpa el retard en respondre,
Sí, aquest cas que comentes el coneixem una mica… 😉 Des de @SardaBalaguer estem en contacte amb l’escola, amb els monitors del Saltem i Ballem, i donem un cop de mà en la difusió. I de fet, tenim entre els objectius a mig termini d’ampliar el nombre de monitors del Saltem i Ballem. Com tu dius, és un cas súper novedós perquè és el primer cop que al darrere d’una colla de sardana esportiva hi ha la pròpia escola. Algunes idees de per què ha anat com ha anat:
1. Probablement és així perquè no tenim unes colles o un grup sardanista de competició fort. Les colles que tenim a Balaguer són de gent molt gran i sense capacitació ni interés per a portar una colla infantil. Se’ns va tantejar per apadrinar des de @SardaBalaguer una colla amb alumnes de diferents escoles, i a nivell logístic (espai per assajar, horaris, capacitat de convocatòria) ha estat molt més pràctic treballar a nivell intern dins de l’escola. Lo ideal seria ara que això es pogués replicar a cada escola.
2. A Ponent ja es va fer fa anys un híbrid entre grups que van als aplecs i colles de competició, creant la figura de ‘colla fora de concurs’. I això ha fet que en alguns casos aquests grups acabin convertint-se en colles de concurs, i d’altres cops no. Em sembla que ara estem mig creant un híbrid entre una colla de competició i un grup que va a una trobada escolar. I això podria suposar una baixada del nivell, però a canvi suposaria incrementar el nombre les colles. Veurem com evoluciona.
Afegir en aquest sentit que el Pla Saltem i Ballem i l’Agrupació de Colles Sardanistes de les Terres Lleidatanes (ÀCSTELL) van organitzar conjuntament aquest 2023 un curs de monitors de sardanes una mica singular: es tractava de capacitar els monitors del Saltem i Ballem perquè esdevinguin caps de colla, amb la voluntat de transformar els grups escolars de sardanes en colles infantils de competició en sardana esportiva.
3. Desconec el nivell en general de les colles infantils del Campionat de la Terra Ferma, però si aquests grups escolars no tenen el nivell que tenen les colles, i amb prou feines fan la motlla, caldrà veure si això es reflecteix en les classificacions. Quedar sempre als darrers llocs és desincentivador, i potser això pot ser un estímul per a voler ballar millor. Però això és pura especulació.
4. Els infants i preadolescents s’organitzen bastant per escoles. És l’escola la que crea comunitat, i sentiment de pertinença. I per tant té certa lògica que les activitats extraescolars segueixin mantenint aquesta lògica. Quan no hi ha un club o entitat que treballi els esports de base ho ha de suplir l’escola. I aquí ens ha passat una mica això.
Qualsevol detall que vulguis saber dels EsPIArdenyes contacta’ns.
Gràcies!