Estic molt a favor d’aquelles propostes que ajuden a normalitzar - naturalitzar la sardana i la sonoritat de la cobla en la societat en general, més enllà del sardanisme. Quan parlo de normalitzar - naturalitzar em refereixo que el fet d’escoltar la sonoritat de la cobla i la dels seus instruments més enllà de les mateixes activitats sardanistes no sigui quelcom estrany i, que saber ballar una sardana no es relacioni amb una cosa exclusiva dels sardanistes.
En aquest sentit, considero que com més normalitzada estigui la sardana serà més fàcil que la gent s’apropi i s’interessi per ella i el mateix amb el món de la cobla. Soc conscient que hi ha diversos camins i també diverses opinions, algunes força allunyades, de com treballar per aconseguir aquesta normalització i naturalització, però comentar, opinar o debatre quina és la millor estratègia per aconseguir-ho no és l’objectiu d’aquest debat que obro (però si voleu fer-ho endavant! 😀).
Amb relació al tema de normalització - naturalització, personalment trobo molt interessant la iniciativa de l’Agrupació Sardanista i Cultural Floricel d’Anglès amb la seva convocatòria del 1r concurs musical Pere Masats i Vilalta · Vila d’Anglès. Tal com esmenten les bases del concurs l’objectiu d’aquest concurs és promoure la creació i interpretació musical amb la intenció de fusionar la sardana amb altres estils. La introducció de les seves bases contextualitzen la iniciativa i és que l’entitat crea aquest nou concurs perquè veu la necessitat de fomentar i incloure la sardana en tants àmbits musicals com es pugui.
Podeu llegir les bases d’aquesta primera edició del concurs clicant AQUÍ
Penso que el missatge que es pot llegir amb la convocatòria d’aquest concurs és el següent (o almenys jo l’entenc així) “Si el Coti x Coti” ha ajudat a crear - despertar cert interès vers la sardana, per què no promoure i incentivar la creació de més Coti x Coti’s? Sí, ho sé que la dita ens diu que Les segones oportunitats no sempre funcionen però la gent del Floricel ho proven i han decidit explorar - explotar aquest camí perquè hi creuen! I per això han decidit invertir una quantitat econòmica (alta o baixa, és igual!) perquè pensen que el retorn pot ser positiu. Personalment, em sembla fantàstic! I com també diu la frase … el “no” ja el tenen!
Opino que estem lluny d’arribar a la normalització plena de la sardana i de la cobla. Per aconseguir-ho crec que necessitem, en part i entre altres coses, un major i clar suport institucional que fa temps que reclamem i que, de ben segur, no arribarà mai (aquesta última frase és una crítica dirigida únicament al món polític!). Comparteixo plenament les paraules que el periodista de Catalunya Ràdio Xavier Solà va dir en el seu discurs de recollida del Premi Rotllana que se li atorgà en el marc de la 27a Nit de la Sardana celebrada a inicis del passat any 2023 a Balaguer: No vindrà ningú de fora a fer el que estem fent. Ningú! Ningú vindrà a defensar un patrimoni que és nostre. Ningú! Només ens tenim a nosaltres! (…). Podeu recuperar les paraules d’en Xavier Solà clicant AQUÍ
Bé … i quina és la proposta de debat?
Quines accions creieu que tots nosaltres, sardanistes i també músics de cobla, podem realitzar, a nivell particular i individual, a favor de la normalització i la naturalització de la sardana i de la cobla? Què ens podem proposar fer a nivell individual, i dins les nostres possibilitats, per afavorir aquesta normalització? Ben segur en pot sortir un bon llistat d’accions que estan a les nostres mans i segurament en sortirà alguna que no se’ns hagués acudit mai.
Començo jo …
Tots podem ser altaveus actius del sardanisme. I ho podem fer tot utilitzant les nostres xarxes socials per compartir aquella informació de caràcter sardanista que pot interessar també a persones que ara mateix no son d’aquest àmbit.
Jo tinc una filla de 3 anys amb la que sovint vaig a la biblioteca del poble. He observat que hi ha un parell d’editorials de llibres infantils que tenen una col·lecció que parlen de les tradicions catalanes amb una vintena de llibres però cap d’ells parla de la sardana ni de la cobla (segurament per ignorància i/o desconeixement). He enviat un correu electrònic a aquestes dues editorial animant a fer un llibre que parli d’aquest contingut i oferint-me per ajudar-los en el que calgui o passar els contactes necessaris per fer-ho possible i de forma correcta. Amb el programa d’en Titó, el personatge infantil de TV3, vaig fer exactament el mateix i va funcionar! Espero que en aquest cas també.
Us animeu a seguir la llista? Compartim iniciatives i experiències?
Fem que passin coses!