Fa temps que em ronda pel cap una inquietud una mica delicada, a risc que m’acabeu linxant a cops d’espardenya, us la comparteixo per aquí.
En primer lloc, voldria que quedés clar que per mi un dels valors més positius i de fet un dels elements principals de cara a popularitzar aquesta dansa i apropar-nos a nous balladors és el caràcter obert i popular que té la sardana a plaça. És a dir, formes una rotllana amb els teus i aquesta estarà sempre oberta al fet que s’hi integri qui vulgui, des de balladors de colla a curiosos que mai ho havien provat i tenen ganes d’aprendre’n. Crec que és un element que hem de defensar amb orgull perquè moltes altres manifestacions culturals són molt més de mira i admira’m o altres balls potser són més oberts, però es duen a terme en locals tancats.
Ara bé, que tiri la primera pedra aquell qui mai ha estat ballant tan alegrement amb els seus en una rotllana, tots al compàs i amb una mateixa dinàmica, energia o estil i de cop t’adones que la rotllana s’ha fet immensa i al teu costat s’han posat persones d’edat, nivell, o estil de ball diferent i ja no gaudeixes d’aquella sensació tan única i especial.
Com gestiones aquesta contradicció a la pràctica? Per mi és molt delicat, ja que caure en ser desagradables i no voler incloure a ningú és un error garrafal i és molt violent, de fet, ho he viscut en primera persona quan començava a ballar i encara ara em genera un rebuig d’aquells que et marquen i costen d’oblidar. D’altra banda, permetre’t el plaer de poder ballar de tant en tant, sense que en sigui la norma, una sardana a plaça, al so de la cobla i envoltat de gent que no només ballen com tu sinó amb qui tens un vincle emocional d’amistat i estima, és una injecció de sardanina en vena descomunal.
Davant d’aquesta disjuntiva què fer? L’ideal seria que en cas de voler ballar una sardana sols no haver de dir que no a ningú que és molt desagradable i desagraït, però que la resta de balladors ho sabessin fàcilment sense haver de preguntar i generar rebuig. Les colles de competició que assagen a plaça van uniformats i no costa gaire deduir que si estan assajant voldran ballar al seu aire, mai més ben dit. Però i la resta? Confiar en el fet que la resta sabran que no tenen el nivell o no ballen el mateix estil i faran anar malament a la rotllana no acaba funcionant, a part que si ballar una sardana “amb els teus” és quelcom que per convicció no vols fer de forma recurrent tampoc crec que sigui un missatge gaire positiu de reforçar. També hi ha els que s’esperen a començar a ballar un cop ja s’han format les rotllanes, però bé, sempre queda gent que s’ho va mirant i s’engresca més tard així que tampoc és garantia d’èxit.
Jo pensava en definir alguna posició de mans concreta que la resta de balladors puguin interpretar com un “en aquesta sardana no si us plau” i fer-ho servir molt puntualment, però està clar que això no funcionaria perquè la resta de balladors no ho coneixerien. En fi, algú té alguna experiència que funcioni per aplicar en situacions molt concretes i que no generi exclusió i rebuig de cara ala resta de balladors?
Au salut