Aquests dies en diversos debats d’s21 ha sortit la preocupació que la gran feina de debat i propostes en positiu que van sortint de la comunitat de participants d’aquest projecte no arribin a qui han d’arribar, que bàsicament són les entitats, federacions i confederació encarregats de liderar i defnir els grans eixos i línies de futur del sardanisme. El Joan, el Xavi o l’Airald s’han manifestat recentement en aquest sentit.

Bé doncs, la notícia és que aquest passat dissabte el president de Som Sardana va anunciar que des del perfil corporatiu de Som Sardana no es respondria a les interpelacions, ni tampoc es faria cap seguiment dels debats que s’han fet i es puguin fer en aquesta web. Ho va dir després de constatar que que s21 era una molt bona idea, però que a parer seu el projecte d’s21 s’havia acabat convertint bàsicament en una plataforma de desgast i crítica cap a Som Sardana. Va insistir que no farien seguiment de les propostes que eventualment puguin sortir en aquests debats, tot adduïnt que per a fer propostes ja hi havia l’adreça de correu electrònic corporativa.

Ho explico perquè les declaracions no es van fer en el marc d’una conversa privada, sinó públicament a l’assemblea de la FSCL, en el seu parlament en qualitat de president de Som Sardana per a tancar l’assemblea, a la que prèviament s’havia convidat a tots els presents a entrar i participar d’s21.

Vols participar en aquest debat o proposar nous temes?

Doncs registra't com nou usuari o inicia sessió si ja tens un compte creat!

JaumeMarva Uau, em deixes sense paraules, em sembla molt fort i molt simptomàtic de la situació que viu la sardana en aquest país.

Veig amb surrealisme i sobretot em genera una extrema tristesa que el que neix com una plataforma per generar debat i noves iniciatives a fi de “millorar el posicionament del sardanisme com a manifestació coneguda, valorada i respectada per una part significativa de la societat” sigui vist des de l’ens que manifesta tenir “la finalitat d’aglutinar totes les federacions de Catalunya i totes les organitzacions del sector sardanista” i que la seva “la seva principal missió és la d’agrupar, representar, prestar serveis i difondre la totalitat de l’activitat sardanista a Catalunya, així com els Països Catalans.”

Constata que al sardanisme en general li manca molta altura de mires i capacitat d’autocrítica, ja que per realment transformar la situació que viu la sardana en l’actualitat i que any rere any és més preocupant, el primer imprescindible és mirar què estem fent malament i intentar canviar-ho. Com a ens que representa l’activitat sardanista als PPCC és normal que li recaigui gran part de la responsabilitat de forma directa o indirecte en la situació actual, per tant, hi haurà comentaris descontents envers la gestió d’alguns aspectes de la sardana i no només no voler respondre a interpel·lacions, sinó no voler fer seguiment de propostes que surtin del debat dels sardanistes, és directament contradictori amb la seva pròpia missió.

Sap molt de greu que en lloc d’intentar veure aquest com un espai on recollir opinions de sardanistes amb voluntat de treballar des del voluntariat per a millorar la situació actual, entendre el descontentament envers algunes accions i intentar recollir propostes a fi de millorar la situació actual, entenguin el fòrum com una plataforma de desgast i critica cap a @SomSardana

En fi, es fa francament difícil mantenir la moral i l’esperança a un futur gaire prometedor si malgrat que a voltes no puguem compartir les mateixes visions des de tots els àmbits del col·lectiu sardanista, no som ni tan sols capaços de compartir la voluntat de treballar plegats per un mateix propòsit.

Evidentment, caldrà respondre a la mala notícia. En qualsevol cas, les presses mai són bones conselleres. Per tant, espereu una resposta meditada, però no necessàriament una resposta ràpida.

Cal saber diferenciar la importància i la urgència. I el fet és important, no urgent.

Penso que també hem de donar la oportunitat a @SomSardana a fer una excepció i donar una explicació per aquest canal. Jo, quan he llegit la notícia he anat a la web de @SomSardana per veure els integrants de la junta. Ho desconeixia. I hi he trobat persones que conec de coincidir a plaça i que els hi tinc apreci. Amb ells al davant no puc creure que hi hagi motius “perversos”. Per tant em proposo a donar un vot de confiança i donar una possible resposta.

Aquests dies quan vaig a ballades i aplecs faig propaganda d’aquest fòrum a gent amb opinió que hi voldria que hi participés. Alguns fins i tot ja donats d’alta. I més d’una vegada la resposta és que aquest fòrum només és de quatre gats i molt de “hate”. Per tant potser la solució perquè @SomSardana ens consideri un vehícle de comunicació passa primer per fer més gran el nombre de participants; i també que les opinions siguin també propositives. No em negareu que el 90% d’opinions es redueixen a un grup de gent que no arriba a 10 persones i que el to és més aviat derrotista. L’ambient i gent que hi havia ahir a Celrà no coincideix de cap manera amb aquest to negatiu.

Xavi_Terrassa - Mala fe amb el sistema d’eleccions, no n’hi ha. Això ja t’ho asseguro jo i sé perquè del meu escrit sembla derivar-se una altra cosa. Però de debò, necessito crear un escrit amb prou calma com per no encendre més focs dels que apago, i la situació general, no hi ajuda.

I si quan parles de gent que et trobes a plaça, parles de qui imagino, és gent a qui aprecio molt i per qui puc posar la mà al foc. Si estem parlant d’una persona en concret, és una persona magnífica i un dels grans actius de @SomSardana.

Xavi_Terrassa molt d’acord en donar l’oportunitat a si volen oferir una explicació més detallada, i que fer créixer el fòrum o que en global les opinions siguin més propositives, pot ajudar a reconduir la situació i sobretot a donar més valor i utilitat a aquesta plataforma i la seva missió.

Ara bé, també hem d’entendre quina és la situació global que volem canviar i analitzar-ne a fons allò que no funcioni abans de començar a construir opinions propositives a fi de canviar les coses cap a millor. Malgrat que crec que som a temps de canviar moltes coses si treballem tots junts, la situació general de la sardana al país actualment no és meravellosa, per tant, analitzar-ne els motius i conseqüències dissortada, però necessàriament, és un procés poc afalagador.

Per això és important que qui estigui al capdavant de les entitats sardanistes, tant les locals com en última instància, aquelles que representen el global del teixit i activitat sardanista sàpiga interpretar els espais de debat oberts a com una oportunitat d’anàlisi plural i alternatiu de la situació i com una font de propostes, idees i recursos en pro de millorar allò que ens estimem i ens uneix a tots, la sardana.

Dit això, demanar autocrítica implica necessàriament assumir autocrítica: com podem continuar treballant de tal forma que esdevinguem més constructius, propositius i que sense descafeïnar les nostres opinions, no siguem rebuts com un atac o una colla de “haters”?

Xavi_Terrassa Xavi, disculpa però no estic d’acord amb el què dius. No m’he posat a contar el número de propostes que fins ara s’han proposat en els diferents debats que s’han obert. No crec però que m’equivoqui si dic que almenys han sorgit - comentat com a mínim entre 30 - 40 propostes pensades totes elles per fer apropar la sardana a nous públics, per apropar-la al jovent o bé per fer una gestió organitzativa més d’acord amb el s. XXI. De veritat que consideres que això és ser un derrotista?

Tu ahir vas anar a un lloc on hi havia molta gent i ho celebro. Però en canvi jo vaig anar a un lloc que, per la gran qualitat musical de la cobla que tocava, segons al meu parè n’hi havia molt poca, massa poca! Personalment, m’agradaria que a tots els llocs on la sardana sigui la protagonista hi hagués força gent i perquè això sigui s’han de fer accions diferents de les que s’han fet fins ara.

En perdó de l’expressió, estic flipant pepinillos.

Crec que les declaracions del president de la Confederació són bastant greus i que queden en la línia del que s’expressava sobre l’immobilisme i la poca acció que es duu a terme. Si no acceptem les crítiques, és complicat poder tirar endavant.

En relació al que diuen en @Xavi_Terrassa , @AiraldMallafreOlle i @XaviPinyol , crec que hi ha un cert pessimisme, per conclusions fetes per un mateix o conjuntament. Per mi, aquest pesimisme, és el que desperta totes les propostes i idees (algunes més encertades que d’altres), que surten en aquest fòrum, per tal de millorar el nostre mundillo.

A mi el que em desperta pesimisme són precisament les declaracions del president tal i com explica en @JaumeMarva .

Xavi_Terrassa

Xavi_Terrassa Aquests dies quan vaig a ballades i aplecs faig propaganda d’aquest fòrum a gent amb opinió que hi voldria que hi participés. Alguns fins i tot ja donats d’alta. I més d’una vegada la resposta és que aquest fòrum només és de quatre gats i molt de “hate”. Per tant potser la solució perquè @SomSardana ens consideri un vehícle de comunicació passa primer per fer més gran el nombre de participants; i també que les opinions siguin també propositives. No em negareu que el 90% d’opinions es redueixen a un grup de gent que no arriba a 10 persones i que el to és més aviat derrotista. L’ambient i gent que hi havia ahir a Celrà no coincideix de cap manera amb aquest to negatiu.

Gràcies per fer propaganda del fòrum, @Xavi_Terrassa! Pots elaborar una mica més els comentaris que reps sobre els quatre gats del fòrum i la quantitat de “hate”? El primer pas per intentar resoldre qualsevol problema és estar segur d’entendre’l bé. Merci! 👍

Em costa entendre que un dels arguments sigui la poca gent perquè, si hi participen, ja serem més. I la quantitat de “hate” crec que no és tan majoritària.

Però ja dic, no és que estigui desmentint els problemes: ben al contrari. Com que no els sé llegir, precisament per això vull entendre’ls bé.

S21puntcat Ahir vaig escriure aquesta resposta molt ràpid, quan realment volia participar del debat originat per l’ @AiraldMallafreOlle referent a tancar una rotllana… Al final ni una cosa ni l’altra ben feta. M’heu de disculpar però sovint m’expresso amb poc tacte per no donar massa voltes a un tema. Alguna de les respostes següents a la meva indiquen que no m’he sabut explicar. Procuraré fer-ho més tard i des d’un ordinador. Amb el que tinc a les mans amb prou feina puc llegir correctament.

Jo m’apunto a la idea que , en aquests casos, més val païr bé les coses i no expressar-se de manera ràpida i impulsiva. Voldria creure que les declaracions del president de SomSardana són, precisament, això: una resposta poc meditada. Ara bé, ha tingut temps per fer-se una idea d’allò que es fa aquí i podia haver preparat, d’acord amb la seva junta, una resposta més adient. D’entrada, no m’ho sembla gens.

Sobre la participació en el fòrum, penso que tampoc ens hem d’angoixar. És clar que cal ampliar el nombre de participants i que sovintegin les seves intervencions. Però també entenc que, per una banda, tenim urgències, mentre que per l’altra tots anem curts de temps. Jo mateix pateixo per no poder intervenir-hi més i, sobretot, preparar convenientment allò que aporto.

AngelLopezLluis si, realment som més de 100 apuntats a S21, però només interactuem els mateixos.

Alguns ens deuen llegir, i d’altres, ni això. És una pena, que no els motiva a dir la seva? Si tots som sardanistes, i volem que això rutlli, tothom hauria de dir la seva respetuosament, sense ofendre a ningú.

Va som-hi!! Que no ha estat res, com es aquella frase?

TOT ESTÀ PER FER, I TOT ÉS POSSIBLE!!

Carmepru AngelLopezLluis si, realment som més de 100 apuntats a S21, però només interactuem els mateixos.

Alguns ens deuen llegir, i d’altres, ni això. És una pena, que no els motiva a dir la seva? Si tots som sardanistes, i volem que això rutlli, tothom hauria de dir la seva respetuosament, sense ofendre a ningú.

Les dades d’accés són força positives, amb un nombre força elevat d’accessos a la pàgina i un creixement destacable a xarxes. Són bons valors, tenint en compte que és un projecte amb menys de dos mesos de vida:

Dit això, indubtablement, el nombre de sardanistes que llegeixen els continguts és elevat, però la gran assignatura pendent és l’aportació de nous continguts i comentaris. Com bé dius, @Carmepru, des del respecte i la proactivitat.

Què podem fer des d’S21.cat per millorar les xifres? Pràcticament res. Vol dir això que no hi ha esperances de creixement? Moltes, però paradoxalment, no depenen de nosaltres.

Aquest és un projecte d’innovació i, com tots els projectes d’aquest tipus, segueixen un patró ben estudiat:

Un cop els entusiastes inicials vàrem decidir crear el projecte, el vàrem posar en marxa i us hi heu afegit totes aquelles persones que pertanyeu a la categoria de visionaris. Què és un visionari? Senzillament, una persona que aposta per un projecte perquè allò que veu li sembla interessant i vol formar-ne part. No és el que motiva tothom a afegir-se a un projecte d’innovació? Doncs aquesta és part més curiosa: que no!

Curiosament, està molt estudiat que els pragmàtics (early majority), no se senten motivats per les idees dels projectes d’innovació sinó per qui els segueix. Per què? Doncs, precisament per pragmatisme. No volen dedicar el seu temps si no veuen que persones properes a elles hi creuen. Es mouen més per afinitat que per mentalitat innovadora.

Aquí teniu una mica de documentació sobre aquest tema, tot i que n’hi ha moltíssima més.

Arribats a aquest punt, sou vosaltres, els usuaris actius del fòrum, els que podeu marcar una diferència significativa. Com?

• Amb el vostre boca-orella: Preguntant els altres què n’opinen quan els trobeu en actes sardanistes. Animant-los a formar-ne part si no hi són o portant aquí els seus comentaris si tenen bons motius per no creure-hi.
              • Mitjançant les vostres xarxes socials: Reenviant les publicacions d’S21.cat a les xarxes que ho permeten, i comentant-les a les xarxes que no
              • …i de totes les formes que us vinguin al cap! 😅: Hehehe… Doncs això… Que aquest és un projecte d’innovació. Per tant, tot allò que s’us acudeixi, pot estar bé!

Ens hi ajudeu?

Xavi_Terrassa Em disposo a aclarir i respondre el que pugui. És casualitat que precisament sigui quan @SomSardana ha publicat el debat “Somsardana a S21” que és el més semblant a la resposta que jo demava al meu primer comentari. Per comentar o valorar la resposta de @SomSardana entenc que millor si es fa seguint aquell nou debat tot i que hi veig clares referències a la darrera resposta de S21puntcat del debat present.

Fa 15 minuts he dit que em disposava a aclarir i respondre, però desde llavors només faig que esborrar el que acabo d’escriure perquè no s’entendrà. Pretenia contestar punt per punt però no me’n surto. De forma general dir que quan utlitzo paraules com “derrotistes” o “hate” només vull expressar un sentiment o aire que respiro al llegir. Una percepció molt subjectiva. Alhora, quan comento les respostes que he rebut de gent que no vol participar a S21 són mig dites a l’aire i no puc concretar.

Es diu que l’estat del sardanisme no és bo, però jo penso que l’hem de millorar des de l’optimisme. Comparat amb altres formes de cultura popular, i per exemple puc anomenar el ball folk, l’oferta sardanista cada cap de setmana és amplia i extesa. I en tots els actes hi ha una cobla (11 músics) o més d’una. Dissabte al vespre a Lleida vaig anar a ballar al ball folk que es fa 1 cop al mes (i no tots els mesos). Només un músic amb un acordió (que ho va fer molt bé). En comparació la sardana guanya per 10 a 1 (per dir un nº sense precisió). I penso que es normal que sigui així perquè la sardana és la nostra dansa nacional i ja em sembla bé. Només ho exposo per valorar més el que tenim amb la sardana. I d’aquí aprendre dels errors i sobretot dels encerts per fer-la créixer. En @XaviPinyol apuntava que faltava gent allà on ell va assistir en comparació a l’ambient i gent que hi havia a Celrà. En altres debats ja s’ha comentat que la simultaneitat d’actes no ajuda, però potser tampoc n’és la causa. Caldria analitzar cada cas concret per entendre perquè aquell acte no ha funcionat. Però potser és més engrescador comentar els que han tingut èxit per veure què podem copiar.

@JoanAranda un esment directe. Ens coneixem poc i crec que tenim un gran apreci mutu en la distància. Sóc al teu vaixell remant en la mateixa direcció i per tant creu-me que el que diré tot seguit és en fi de bé. Desconec el teu passat i relació amb @SomSardana. No puc entendre que es deixés perdre la web de Portal Sardanista, o que la de LSDA funcioni tan deficientment en comparació al que ens havíem acostumat. (Per exemple ja no es poden escoltar les sardanes de les votacions anteriors). I pel que expliques crec que hi podies haver ajudat però no “t’hi volen”. I que potser això també és un motiu perquè hi hagi gent que no vol participar aquí a S21. Ho desconec al 100% però de nou és quelcom que respiro a l’ambient. Encoratjo tothom a dir les coses clares i provocar una tempesta que després ens porti la calma. Estic convençut que s’arrossega més d’un mal entès.

Xavi_Terrassa Però potser és més engrescador comentar els que han tingut èxit per veure què podem copiar.

@Xavi_Terrassa completament d’acord amb el que dius. De fet, si vas seguint les meves opinions - aportacions que he fet en altres debats veuràs que considero, molt important i necessari, la compartició d’experiències positives i “bones pràctiques”. Ho reiterat forces vegades i també he donat suport a comentaris i propostes d’altres persones com en @JaumeMarva, entre altres, que també anaven en aquesta línia.

De fet, un dels comentaris que vaig fer arrel de l’entrevista a la @Queralt el vaig acabar amb tres propostes específiques d’acció. La darrera proposta: fer un cicle de xerrades d’experiències positives - bones pràctiques d’acord amb el que comentes. En aquest sentit, comentava que la Casa de la Sardana (seu de @SomSardana) era un bon lloc on realitzar-se però sense oblidar les altres demarcacions.

En aquesta línia de compartir experiències positives que comentes, penso que el debat “On sardanejeu aquest cap de setmana?” (que neix del teu anterior "demà on aneu?) també busca una mica això, és a dir, saber quins aspectes (programes, cobles, ubicació, organització, …) d’una activitat sardanista influeixen en el públic a l’hora d’escollir on anirà. I un cop identificats posar-los en pràctica en altres llocs.

En resum @Xavi_Terrassa estic d’acord amb tu amb l’enfocament positiu que comentes i penso que en diversos debats que s’han obert s’olora aquestes ganes de compartir. Daltra banda, també opino però que en alguns temes que es proposen (com per exemple el dels compositors iniciat per en @LluisAlcala o el “mala notícia”) és més dificil aconseguir-ho. Tot depèn dels debats que s’obrin i de les seves temàtiques, no creus?

Bé, gent, dos dies després d’haver obert aquest debat, des de Som Sardana i a través del seu perfil a la plataforma s21 se’ns ha explicat que en reunió de la junta executiva de l’entitat confederativa s’ha acordat de continuar participant com a institució als debats d’aquesta plataforma, que es considera una molt bona eina, i que sí que es farà un seguiment per veure quines idees i iniciatives puguin anar sortint d’aquesta comunitat.

Per tant podríem dir que el que va començar com ‘una mala notícia’ ha acabat amb una molt bona notícia!!. Podeu llegir el comunicat i participar del debat en aquest nou debat: https://debat.s21.cat/d/95-somsardana-al-forum-s21

Només afegir que en aquest debat m’he limitat a fer de cronista, sense opinar. Però que estic content si el fet d’haver explicat uns fets no massa engrescadors ha pogut servir d’accelerador d’un debat intern al sí de Som Sardana que ha desembocat cap a un final molt positiu. I no cal dir que estic molt content del desenllaç final!

Xavi_Terrassa

Xavi_Terrassa @JoanAranda un esment directe. Ens coneixem poc i crec que tenim un gran apreci mutu en la distància. Sóc al teu vaixell remant en la mateixa direcció i per tant creu-me que el que diré tot seguit és en fi de bé. Desconec el teu passat i relació amb @SomSardana. No puc entendre que es deixés perdre la web de Portal Sardanista, o que la de LSDA funcioni tan deficientment en comparació al que ens havíem acostumat. (Per exemple ja no es poden escoltar les sardanes de les votacions anteriors). I pel que expliques crec que hi podies haver ajudat però no “t’hi volen”. I que potser això també és un motiu perquè hi hagi gent que no vol participar aquí a S21. Ho desconec al 100% però de nou és quelcom que respiro a l’ambient.

Tranquil, @Xavi_Terrassa, tampoc em cal el preàmbul de que tot ho dius a fi de bé. És el que pressuposo sempre i de tothom… i si algú no ho fes així, també hi té tot el dret, així que respondria igual. De tota manera, ja sé que ho dius en positiu.

La meva vinculació amb @SomSardana és que vaig portar els projectes informàtics grans de la (Con)federació com PortalSardanista i els diversos sistemes de votacions de LSDA, des del 1998 fins al 2022. És a dir, tot el que hi havia abans del que hi ha ara. Com s’ha deixat perdre, entendràs que no ho comenti jo. Encara m’estic curant dels darrers comentaris que vaig fer sobre altres temes. Encara no sé si m’hi volen o no. El meu comentari era que no em semblava equiparable la proactivitat que havia ofert per ajudar amb la poca resposta de tornada envers S21.cat. Si això pot implicar, a sobre, que hi hagi gent que no vulgui participar aquí… doncs encara menys ni idea.

Xavi_Terrassa Encoratjo tothom a dir les coses clares i provocar una tempesta que després ens porti la calma. Estic convençut que s’arrossega més d’un mal entès.

Doncs qui vulgui, que tiri la primera pedra… Jo no sé què dir-hi, la veritat, però encantat de desencallar situacions. Estic d’acord en que és el millor.

Tancar ràdio