XaviPinyol Hola, Xavi,
Tal com vam fer saber en aquest mateix fòrum, de cara a l’any vinent s’acosten canvis importants pel que fa al format de La Sardana de l’Any i, com tots els canvis que es fan per perdurar, els treballem amb temps i a partir de diferents punts de vista i, també, tenint en compte les vostres aportacions.
El tema que proposes és un dels temes més controvertits del concurs i en som conscients. Per a la 35a edició hem apostat per les bases que ja coneixeu i hem reservat els grans canvis per a properes edicions i pels futurs nous formats. Llegint-vos en el fòrum, ningú no us pot negar el fet que hi ha sardanes instrumentades per altres compositors i estem valorant diferents opcions al voltant d’incloure el nom de l’instrumentista de manera obligatòria, o no, per participar en el concurs.
Heus aquí el dilema que es planteja a la mateixa organització del concurs com a la resta del sardanisme: com podem comprovar que les sardanes que no porten el nom de l’instrumentista no han estat compostes per qui diu haver-la compost? Ara per ara, no tenim cap mètode científic exacte que ens pugui determinar quina sardana és 100% d’un compositor i, per tant, compartim la vostra preocupació.
També apel·lem a la responsabilitat col·lectiva, sense valorar positivament o negativa el fet que un compositor instrumenti una sardana d’altri. En el cas que una sardana instrumentada per altri es presenti al concurs, creiem que no és l’organització qui ha de detectar/perseguir compositors, sinó que és el mateix autor, juntament amb l’instrumentador, que haurien de ser legals i clars per dir-ho i evitar les possibles hipòtesis que puguin deslegitimar qualsevol sardana composta els darrers anys.
Com bé veieu, és un tema que ha portat, porta i portarà cua i SomSardana hi estem treballant de valent per donar una resposta amb la redefinició del concurs La Sardana de l’Any. Ara, però, continuem recopilant les vostres propostes, objeccions i preocupacions per tenir-les en compte en la nova etapa que vindrà.