Magnífic el treball que ha fet en Lluís Alcalà. Efectivament, és una eina valuosa a l’hora d’analitzar el fet sardanista i per a treballar-hi en molts sentits. Hi ha, però, un aspecte que em preocupa: segur, seguríssim que les xifres d’activitats sardanistes es queden curtes. N’hi ha moltes més i, naturalment, aquesta mancança no és atribuïble al Lluís, sinó al fet lamentable que hi ha cobles i entitats que no comuniquen les seves activitats a SomSardana. O no ho fan sempre. Jo, com a responsable d’un programa de sardanes a Tarragona Ràdio he de dir que quan confecciono l’agenda he de comptar, a més de l’agenda de SomSardana i de les informacions d’aquells que sí es preocupenn per divulgar allò que fan, he de procurar fer recerca per la meva banda. I, és clar, mai arribo a tot arreu. Finalment, he desistit de reclamar els llistats d’actuacions a certes cobles habituals en el meu àmbit després de les bones paraules, les promeses i el compliment una o dues setmanes, com a molt. He arribat a dubtar de la conveniència de seguir oferint aquest servei, ara que sembla que tothom ho fa tot per Internet i, és clar, no voldran saber on fan sardanes escoltant un programa de ràdio. El problema, però, no el veig en el meu cas particular, que probablement acabi derivant a un espai eminentment musical, amb un contingut que no pugui trobar-se enlloc. De l’estil de l’estimat amic Jordi Saura, per entendre’ns.
El problema el veig més general, perquè aquesta actitud fa, per exemple, que la feina excel·lent del Lluís Alcalà no pugui ser completa. No passaria res si aquestes cobles i organitzadors fossin més actius a les xarxes i fos fàcil saber on es poden ballar sardanes el proper cap de setmana, posem per cas. D’oferta no en falta, ja ho sé, perquè ja circulen les informacions dels aplecs, els concursos, els cicles, etc. Una altra cosa és que es presentin sistematitzats i les moltes ballades de festa major o que, senzillament, no apareixen a les guies d’aplecs i similars. La veritat, però, és que veig moltes actuacions anunciades sense temps de fer-les saber al programa, del tipus “Aquest migdia toquem a Mas Trumpet de Dalt”. I això ho veus, amb sort, quan potser queda mitja hora per l’actuació. I un altra missatge al·lucinant: “Aquesta tarda hem tocat sardanes a la plaça Major de Vilaratera”. Em venen ganes d’escriure: “Me n’alegro, però si ho haguéssiu dit abans potser hauria vingut”.
Vull aclarir que aquesta diguem-ne abstenció informativa és especialment flagrant a les comarques tarragonines, però em consta que no és exclusiva d’aquesta part del país. I que tampoc és general, és clar, sobretot quan tenim un autèntic fenòmen en aquest sentit com és l’amic Eduard Sendra de la cobla Reus Jove, a qui mai agrairem prou la dedicació en aquest aspecte.